لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

نیویارک تایمز: نتیجه انتخابات به‌خاطر توافق صلح ماه‌ها بی‌سرنوشت ماند


شماری از روزنامه‎‌های چاپ جهان
شماری از روزنامه‎‌های چاپ جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامۀ امریکایی نیویارک تایمز به‌اعلام نتیجۀ نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تمرکز کرده و نوشته است که پس از حدود پنج ماه تاخیر، اشرف غنی به‌عنوان برنده انتخابات اعلام شد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که آقای غنی ۵۰.۶ درصد آرای انتخابات ششم‌میزان را کسب کرده‌است. به‌این ترتیب دور دوم ریاست جمهوری آقای غنی با اعلام نتیجۀ نهایی تضمین شده‌است.

به‌نوشتۀ روزنامه، نتیجۀ روز سه‌شنبه به صورت فوری از سوی نامزدان مخالف رد شد و آن‌ها از یک بحران دیگر در آستانه توافق سیاسی امریکا و طالبان هشدار دادند.

نیویارک تایمز می‌نویسد که عبدالله عبدالله رقیب اصلی محمداشرف غنی، کمیسیون انتخابات را متهم می‌کند که به‌نفع آقای غنی عمل کرده‌است.

دسته‌ انتخاباتی عبدالله عبدالله و متحدانش در گذشته گفته بودند که اگر نتیجۀ انتخابات قناعت و رضایت آن‌ها را فراهم نکرد، به‌ایجاد حکومت‌موازی اقدام می‌کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که در تمامی این روند، مستقلانه عمل کرده‌است.

روز سه شنبه، فریدون خوزون سخنگوی دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی به رادیو آزادی گفت که آن‌ها نتیجۀ نهایی انتخابات را نمی‌پذیرند. در مقابل داوود سلطان‌زوی سخنگوی دستۀ انتخاباتی دولت‌ساز از تیم ثبات و همگرایی خواست که به‌آرای مردم افغانستان احترام بگذارد و نتیجۀ انتخابات را بپذیرد.

روزنامۀ نیویارک تایمز می‌نویسد که نتیجۀ انتخابات افغانستان، ظاهراً به‌خاطر توافق صلح میان امریکا و طالبان که به‌نهایی شدن نزدیک شده‌بود، ماه‌ها بی‌سرنوشت ماند.

  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست هم به‌اعلام نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تمرکز کرده‌است.

به‌نوشتۀ روزنامه، اشرف غنی در حالی برندۀ انتخابات اعلام شد که نتیجۀ نهایی نزدیک به پنج ماه وقت گرفت.

در ادامه آمده که اعلام روز سه‌شنبه به‌دنبال تنش‌های سیاسی چندین‌ماهه، صورت گرفت.

دسته‌های انتخاباتی از جمله ثبات و همگرایی تحت رهبری عبدالله عبدالله گفته‌اند که نتیجۀ انتخابات را نمی‌پذیرند زیرا این پروسه را مملو از تقلب می‌دانند.

در مطلب واشنگتن پُست، اعلام نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری، با گفتگوهای صلح هم مرتبط دانسته شده‌است.

به‌باور نویسنده، پیروزی اشرف غنی در انتخابات ششم میزان در حالی اعلام شد که مذاکره کننده‌های امریکا و طالبان، روی نهایی‌کردن توافقی که قرار است در پایان همین ماه امضاء شود، مشغول گفتگو بودند.

  • واشنگتن ایگزامینر

روزنامۀ واشنگتن ایگزامینر به‌این پرداخته که پنتاگون به‌صورت محتاطانه منتظر شواهد است تا کاهش یک هفته‌ای خشونت در افغانستان را ملاحظه کند.

به‌نوشتۀ روزنامه، انتظار می‌رود کاهش هفت روزۀ خشونت از هفتۀ آینده به‌اجرا گذاشته شود.

در ادامه آمده که با وجود اعلام امریکا، طالبان به حمله‌های شان بالای نیروهای امنیتی افغان ادامه داده‌اند. انتظار می‌رود کاهش خشونت از ۲۲ فبروری آغاز شود و برای هفت روز ادامه یابد.

واشنگتن ایگزامینر به نقل از عبدالسلام حنفی معاون رئیس دفتر طالبان در قطر هم نوشته که می‌گوید، با امضای توافق میان این گروه و امریکا، ایالات متحده ۵۰۰۰ زندانی طالبان را از بند رها می‌کند. حنفی همچنان گفته که ۱۰۰۰ زندانی از سوی طالبان هم آزاد خواهند شد.

XS
SM
MD
LG