لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

ویسا: اعلام نتایج نهایی انتخابات پایان بحران و یا آغاز آن؟


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را مورد بحث و تحلیل قرار داده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در عنوان سرمقاله‌اش این پرسش را مطرح کرده که "اعلام نتایج نهایی انتخابات پایان بحران و یا آغاز آن؟"

سرمقاله‌نویس روزنامه افزوده که با اعلام دو برنده انتخابات، بحران انتخابات ریاست جمهوری پایان خواهد یافت و یا مخالفت‌ها بیشتر از پیش شدت خواهد گرفت.

به نوشته ویسا، هرچند تا کنون به شمول یوناما، سفارتخانه‌ها و رهبران جهان در مورد نتیجه نهایی انتخابات ابراز نظر نکرده‌اند، اما باز هم سرنوشت افغان‌ها به دست آنها افتاده که بار دیگر زیر نام مصلحت در روشنایی با منافع و طرح های شان یک معجون را بالای مردم افغانستان تحمیل کنند.

به باور نویسنده، اگر محمداشرف غنی و تیمش به تعبیر نویسنده با "مشروعیت مخدوش" و به دنبال منازعات انتخاباتی قدرت را به دست گیرد، کشور را از بحران جاری بیرون آورده نمی‌تواند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش ابراز نگرانی کرده که اختلافات میان دو تیم انتخاباتی در حالی شدت گرفته است که مذاکرات میان امریکا و طالبان پیشرفت کرده است. به نوشته روزنامه، در چند روز آینده تفاهمنامه صلح میان دوطرف امضا می‌شود.

به نوشته این روزنامه، اگر اختلافات میان دو تیم افزایش یابد و این مشکل از راه صلح آمیز حل نشود، ممکن است بر مذاکرات صلح سایه افگند و حکومت فرصت ایجاد شده برای رسیدن به صلح را از دست خواهد داد.

آرمان ملی در پایان تأکید کرده که سیاستمداران کشور با توجه به وضعیت کشور این شرایط حساس را درک کنند و کاری نکنند که افغانستان دست‌آوردهای گذشته‌اش را از دست بدهد و تروریستان بر سرنوشت این کشور حاکم شوند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش موفقیت ملت افغانستان را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفته و نوشته که با این روند طولانی و جنجالی انتخابات با موفقیت پایان یافت.

روزنامه در ادامه افزوده که اکنون نیاز است تا رئیس جمهور محمد اشرف غنی با تشکر از حمایت مردم و جامعه جهانی به تمامی تعهداتش عمل کند.

به نوشته هیواد، خواست ملت و جامعه جهانی نیز همین است که دیگر به خاطر قدرت با کسی معامله سیاسی نکند.

هیواد از دیگر تیم‌های انتخاباتی نیز خواسته است که به آراء و خواست مردم افغانستان احترام گذارند و شسکت‌شان را بپذیرند.

XS
SM
MD
LG