لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

خاموشی جهان در قبال اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان حین اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری. 18 February 2020
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان حین اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری. 18 February 2020

با آن‌که نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلان شد، اما تا حال متحدان جهانی و نهادهای بین‌المللی دخیل در امور انتخابات افغانستان در این مورد واکنشی نداشته اند.

برخی کارشناسان سیاسی می‌گویند، چون نتایج انتخابات با بسیار تأخیر اعلام شد، جهانیان به این روند به دیدۀ شک نگریسته و در پی یافتن راه مسالمت‌آمیز برای حل بحران به میان آمده اند.

محمد احسان ضیا رئیس انستتیوت صلح ایالات متحده امریکا در افغانستان امروز چهارشنبه (۳۰ دلو) به رادیو آزادی گفت که نتایج انتخابات برای شماری پذیرفتنی نیست و از همین رو جهانیان هم با این موضوع با احتیاط برخورد می‌کنند.

او گفت: "شماری از دسته‌های انتخاباتی نتیجۀ انتخابات را نپذیرفته اند و تیمی هم خودش را برنده انتخابات اعلان کرد. در این حالت جامعه جهانی نمی‌خواهد که به هیچ تیمی تبریکی دهد. آن‌ها انتظار دارند که این مشکل راه حل بیابد تا پس از آن نظر شان را ارائه کنند."

امریکا که از متحدان نیرومند افغانستان است نیز در بارۀ این نتایج واکنشی نداشته است، اما یک هفته پیش رأس ویلسون شارژدافیر سفارت امریکا در کابل در گفت‌وگویی با رادیو آزادی گفت که نتایج انتخابات باید به اساس قوانین طوری اعلان شود که همه جوانب آن را بپذیرند.

نتایج انتخابات ریاست حمهوری افغانستان پس از نزدیک به ۵ ماه روز گدشته (سه‌شنبه ۲۹ دلو) اعلان شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات محمد اشرف غنی را برنده اعلان کرد، اما عبدالله عبدالله رهبر تیم "ثبات و هم‌گرایی" اعلام این نتایج را کودتای انتخاباتی خواند و گفت که حکومت همه‌شمول را اعلان خواهد کرد.

فدا محمد نظری کارشناس امور بین‌الملل امروز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که تأخیر در اعلام نتایج انتخابات بر دیدگاه‌های جامعۀ جهانی بی‌اثر نبوده‌است: "متأسفانه انتخابات افغانستان ۵ ماه به درازا کشید، که به نظر جهانیان با در نظرداشت مفهوم انتخابات این روند انتخابات مؤثر نیست. اشرف غنی و عبدالله عبدالله در پیوند با نتایج اختلاف نظر دارند. جهانیان تلاش دارند تا در این مورد میان‌شان تفاهم ایجاد شود."

رحمت‌الله نبیل نامزد انتخابات ریاست جمهوری
رحمت‌الله نبیل نامزد انتخابات ریاست جمهوری

رحمت‌الله نبیل یکی از نامزدان همین دور انتخابات ریاست جمهوری و رهبر دستۀ انتخاباتی امنیت و عدالت در نشست خبری به روز چهارشنبه (۳۰ دلو) از جامعه جهانی خواست تا زمانی‌که وضعیت روشن نشده‌است، پشتیبانی‌اش را از محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله اعلان نکند.

این در حالی‌ست که نزدیک به ۶۰ روز پیش به تاریخ اول جدی، کمیسیون مسقل انتخابات نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلان کرد که با استقبال جهانیان مواجه شد.

به اساس نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری محمد اشرف غنی نامزد پیشتاز بود.

وزارت خارجه امریکا، سفارت امریکا در افغانستان، تدامچی یاماموتو نماینده ویژۀ سازمان ملل‌متحد در افغانستان و شماری از نهادها و کشورهای دیگر از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال کردند.

آن‌ها از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته بودند که برای تأمین شفافیت نتایج نهایی انتخابات شکایت‌ها را به گونۀ دقیق بررسی کند.

همزمان با این اتحادیۀ اروپا در افغانستان نیز بر بررسی بی‌طرف و مسلکی شکایت‌ها از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی تأکید کرده بود.

XS
SM
MD
LG