لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

دوستم از اعلام عبدالله برای ایجاد حکومت همه شمول حمایت کرد


عبدالرشید دوستم حین سخنرانی در شبرغان
عبدالرشید دوستم حین سخنرانی در شبرغان

عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی و از اعضای رهبری تیم ثبات و همگرایی می‌گوید که از موضع عبدالله عبدالله مبنی بر ایجاد "حکومت همه‌شمول" اعلام حمایت می‌کند.

آقای دوستم که در همایش هوادارانش در جوزجان کمیسیون مستقل انتخابات را به اعلام "نتایج تقلبی انتخابات به نفع تیم دولت‌ساز" متهم کرد.

گفت: "ما از اعلان دیشب داکتر عبدالله با دل و جان دفاع و حمایت می‌کنیم. اعلام نتایج تقلبی یا کودتای انتخاباتی را نمی‌پذیریم."

آقای دوستم از آمادگی تیم ثبات و همگرایی برای تعیین والیان جدید سخن گفت.

رحمت الله نبیل نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
رحمت الله نبیل نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

در همین حال، رحمت‌الله نبیل، دیگر نامزد ریاست جمهوری در جمع هوادارانش انتخابات را باطل و مرگ دموکراسی دانست: "هر گونه حکومت برآمده از تقلب بخیر افغانستان نیست و افغانستان را به بحران می‌برد. ما آن را مردود می‌شماریم. هر گونه حکومت عکس‌العملی‌ را هم اگر ایجاد می‌شود، بخیر افغانستان نمی‌دانیم. این راه‌حل نیست. ما برای هر ولایت والی معرفی کنیم و هر ولایت دو یا سه والی داشته باشد، این درست نیست. بیایید برای حق‌مان مبارزه کنیم و افغانستان را از این بحران بیرون کنیم."

از سوی دیگر شورای نامزدان با صدور اعلامیه‌ای اعلام نتایج انتخابات را ناکامی قانون دانسته و تأکید کرده که در انتخابات با تقلب وسیع و سیستماتیک از یک تیم انتخاباتی حمایت شده است.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان

اما سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در همایشی به مناسبت سی‌یکمین سالروز خروج نیروهای شوروی از افغانستان از نامزدهای انتخابات خواست که در راستای تأمین وحدت تلاش کنند: "در حال حاضر زمان رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسیده است و باید اختلاف‌های ناشی از این رقابت‌ها را کنار بگذاریم. فصل جدیدی را برای وحدت و همدلی و همچنان برای به میان آوردن یک حکومت همه شمول ملی و ساختن افغانستان نوین تلاش‌ها را آغاز کنیم."

در همین حال، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین انتخابات ریاست جمهوری را "تحمیلی و غیرملی و خلاف اصول دموکراسی" خوانده و تأکید کرد که عدم پذیرش آن "طبیعی" است.

براساس اعلام کمیسیون انتخابات، اشرف غنی با بیش از ۵۰ درصد آرا برنده انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان و عبدالله عبدالله با نزدیک به ۴۰ درصد آرا در ردیف دوم قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG