لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

جزئیات تازۀ 'توافق کاهش خشونت' حکومت افغانستان و طالبان


هر چند تا به حال توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان امضا نشده، اما جزئیات توافق این طرف در پیوند به کاهش خشونت‌ها به دسترس رادیو آزادی قرار گرفته است.

یک مقام بلندپایۀ حکومت به شرط عدم افشای هویتش به رادیوی آزادی گفت که در هفتۀ کاهش خشونت‌ها حملات طالبان تا ۸۰ درصد کاهش می‌یابد.

این منبع می‌گوید در حال حاضر حملات طالبان به طور متوسط به ۷۵ مورد در روز می‌رسد، اما این شمار به حدود ۱۵ مورد کاهش می‌یابد.

به گفتۀ منبع، با آغاز تاریخ کاهش خشونت‌ها، گروه طالبان بر هیچ شهری حمله نمی‌کند و هیچ مرکز نظامی امریکا هدف قرار نمی‌گیرد.

اما در پیوند به مرکزهای نظامی نیروهای امنیتی افغانستان تنها از قول اردوها تا کندک‌ها مورد هدف قرار نمی‌گیرند و طالبان بالای بزرگراه‌ها هم هیچ گونه عملیاتی راه اندازی نمی‌کنند.

منبع می‌افزاید، با آغاز تاریخ کاهش خشونت‌ها، نیروهای امنیتی افغانستان و امریکا بر طالبان حملۀ تهاجمی انجام نمی‌دهند، اما در صورت حملۀ طالبان، نیروهای امنیتی دفاع می‌کنند و نیروهای امریکایی نقش حمایتی را بازی می‌کنند.

در جریان زمان کاهش خشونت‌ها، یک شبکۀ نظامی متشکل از نیروهای امنیتی افغانستان و امریکا به گونۀ روزانه نظارت می‌کنند و تمام اطلاعات را با طرف طالبان در دوحه شریک می‌کند.

کمال صافی، معاون جرگۀ مشورتی صلح می‌گوید مدت کاهش خشونت‌ها برای هفت روز است: "بر بزرگراه‌ها حمله صورت نمی‌گیرد، بر بیزهای سربازان امریکایی حمله صورت نمی‌گیرد. جنگ داخلی ۸۰ درصد کاهش می‌یاید، به شهرهای بزرگ حمله صورت نمی‌گیرد. همچنین به مرکزهای نظامی نیروهای افغان حمله صورت نمی‌گیرد."

مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان
مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله افغانستان

مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله نیز دیروز سه‌شنبه در نشستی با فرماندهان پولیس ولایت‌ها گفته بود که تاریخ زمان کاهش خشونت‌ها ۵ روز پس آغاز می‌شود.

آقای اندرابی افزوده بود که آنان برای مهار حملات طالبان آمادگی دارند.

او گفت: "نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای این مرحله آمادگی کامل دارند. ما نه تنها که متوجه وضعیت هستیم بلکه برای دفاع از وجب وجب خاک خود آمادگی داریم. همچنین در پیوند به هر گونه توافق صلح متعهد هستیم."

در همین حال یک منبع طالبان به رادیو آزادی گفت که در زمان کاهش خشونت‌ها عملیات‌های شبانه و حملات هوایی نظامیان افغانستان متوقف می‌شود، در مقابل طالبان هم حملات بزرگ انجام نمی‌دهند.

با آن که توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان امضا نشده، اما گفته می‌شود که در متن این توافق‌نامه علاوه بر کاهش خشونت‌ بر آتش‌بس نیز تمرکز شده است.

اما این تا به حال مشخص نشده که پس از آغاز گفت‌وگوها میان گروه طالبان و دولت افغانستان آتش‌بس میان هر دو طرف اعلام می‌شود یا نه و یا هم در جریان مذاکرات زمینۀ آتش‌بس فراهم می‌شود.

XS
SM
MD
LG