لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

روزنامه‌های جهان در مورد نتایج نهایی انتخابات افغانستان نوشته اند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامۀ امریکایی واشنگتن پُست به اعلام نتیجۀ نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تمرکز کرده و نوشته است: "هر دو، یعنی رئیس جمهور و رقیب اصلی‌اش خود شان‌را برندۀ انتخابات اعلام کرده اند."

به نوشتۀ روزنامه، این اعلام در زمان خیلی حساس سیاسی در افغانستان صورت می‌گیرد. از یک‌سو امریکا و طالبان از امضای توافق مشروط صلح در اخیر این ماه خبر می‌دهند و از جانب دیگر چالش‌ها روی اعلام نتیجۀ انتخابات، افغانستان را به‌سوی بحران سوق داده می‌تواند.

به‌باور نویسنده، حکومت افغانستان نیاز دارد تا برای گفتگو‌های بین‌الافغانی با طالبان، موضع واحد داشته باشد.

در ادامه آمده که انتخابات ماۀ سپتمبر افغانستان با اتهام‌های تقلب، تخطی، بی‌نظمی و مشکلات فنی به‌همراه شد و همین اتهام‌ها باعث بازشماری طولانی و اعلام زمانگیر نتیجۀ نهایی شد.

روزنامۀ واشنگتن پسُت نوشته که آقایان غنی و عبدالله رقیبان دیرینۀ همدیگر از انتخابات جنجال‌برانگیز سال ۲۱۴ دانسته می‌شوند.

هر دو در انتخابات شش سال پیش ادعای پیروزی کردند و به باور روزنامه، افغانستان را تا لبۀ بحران سیاسی سوق دادند اما در آن هنگام با میانجی‌گری ایالات متحده، بحران پایان یافت و هر دو در مقام‌های رئیس جمهور و رئیس اجرائیه برای سال‌ها باقی ماندند.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامۀ وال ستریت ژورنال نوشته که دور دوم ریاست جمهوری اشرف غنی در افغانستان تایید شد.

به نوشتۀ روزنامه، در حالی که امریکا برای رسیدن به‌توافق صلح با طالبان تلاش دارد، مخالفان آقای غنی هشدار داده اند که حکومت موازی تشکیل می‌دهند و به ناآرامی‌های سیاسی اقدام می‌کنند.

در ادامه به جنجال‌ها پس از اعلام پیروزی اشرف غنی در انتخابات ماه سپتمبر افغانستان اشاره شده و آمده است، عبدالله عبدالله رقیب آقای غنی از تشکیل حکومت همه‌شمول سخن گفته اما در این مورد توضیح نداده که حکومتش را چگونه خواهد ساخت؟

وال ستریت ژورنال نوشته که در مقابل اشرف غنی برای دومین بار وارد صحنه خواهد شد و برای گفتگوهای صلح با طالبان که هدف آن پایان جنگ هژده سالۀ افغانستان است، آماده‌گی خواهد گرفت.

روزنامه به‌توافق کاهش خشونت میان امریکا و طالبان هم توجه کرده و نوشته است، اگر در جریان هفت روز، کاهش خشونت موفقانه ارزیابی شود، توافق میان امریکا و طالبان امضا خواهد شد.

در ادامه به‌هشدار طالبان هم اشاره شده که به‌دنبال اعلام نتیجۀ نهایی انتخابات گفتند، این اقدام پروسۀ صلح را صدمه می‌زند.

وال ستریت ژورنال به نقل از آگاهان سیاسی نوشته که به این باور اند، آقای عبدالله و سایر چهره‌های سیاسی که مخالف انتخاب شدن دوباره اشرف غنی بوده اند، شاید توانایی تخریب تلاش‌های صلح را داشته باشند.

اندریو واتکینس آگاۀ امور افغانستان در گروۀ بین‌المللی بحران به روزنامه گفته است: "طالبان در این منافع دارند که مخالفان سیاسی از حکومت افغانستان فاصله داشته باشند."

به گفتۀ آقای واتکینس، عبدالله عبدالله و سایر مخالفان سیاسی می خواهند بدون حضور حکومت، با طالبان به صورت مستقلانه وارد عمل شوند تا در نتیجه موقف خود شان‌را مصئون نگهدارند.

XS
SM
MD
LG