لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۳

هند، امیرکویت و یک سناتور امریکایی به غنی پیروزی‌اش را مبارک باد گفته اند


محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

امروز شماری از کشورها به‌شمول وزارت خارجۀ هند؛ امیرکویت و یک سناتور شناخته شدۀ امریکایی به محمد اشرف غنی پیروزی‌اش را مبارک باد گفته اند.

پس از بیست و چهار ساعت اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری هیچ واکنش جهانی دراین باره نبود، تا این که اتحادیۀ اروپا چهار شنبه شب نتایج نهایی انتخابات را به آقای غنی مبارک گفت.

با این حال امروز چهارشنبه هند؛ کویت و یک سناتور شناخته شدۀ امریکایی پیروزی محمد اشرف غنی را در انتخابات تبریک گفتند.

وزارت خارجه هند در اعلامیه‌ای پیروزی آقای غنی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفته است.

در این اعلامیه آمده است که هند مردم افغانستان را در راستای تأمین خواسته‌های دموکراتیک شان همکاری می‌کند و حکومت تازۀ افغانستان را در کار مبارزه هراس‌افگنی همکاری می‌کند.

همچنین در این اعلامیه آمده است که حکومت افغانستان و سیاسیون باید برای وحدت ملی کار کنند.

با این حال الجابرالصباح امیر کویت و لیندزی گراهم سناتور شناخته شدۀ امریکایی نیز پیروزی آقای غنی را در انتخابات تبریک گفته اند.

با آن که نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی محمداشرف غنی در این انتخابات به روز سه شنبه اعلام شد، هنوزهم شماری از کشور‌ها‌ی مهم متحد افغانستان واکنشی در این رابطه نداشته اند.

آگاهان سیاسی دلیل آن را جنجال‌های نامزدان پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات در کشور می‌دانند.

نصرالله ستانکزی استاد فاکولتۀ حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل در این مورد می‌گوید: "از یک سال به این طرف رابطه میان کابل و متحدانش گرم نبود، چرا که یک نوع بی‌باوری به میان آمده است. از سوی دیگر اعلام یکبارگی نتایج انتخابات و واکنش‌ها در کابل؛ سبب شده اند که آن‌ها واکنش‌های شان را به‌تعویق بیاندازند و به دقت عمل کنند."

نصرالله ستانکزی استاد فاکولتۀ حقوق و علوم سیاسی
نصرالله ستانکزی استاد فاکولتۀ حقوق و علوم سیاسی

با این حال دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی می‌گوید که برای شان اراده و رای مردم از پیام‌های تبریکی جهانیان مهم تراند.

امروز عبدالله عبدالله رهبر دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی به پیام اتحادیۀ اروپا به رئیس جمهورغنی واکنش نشان داد. آقای عبدالله در صفحه فیس‌بوک خود این اقدام جوزف بوریل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را "موضع‌گیری غیراصولی از تقلب انتخاباتی در افغانستان و چشم‌پوشی از اصول این اتحادیه در دفاع از مردم‌سالاری و شفافیت انتخابات در افغانستان" خوانده است.

آقای عبدالله در صفحه فیس‌بوک خود در این نامۀ "اعتراضی" این اقدام جوزف بوریل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را "موضع‌گیری غیراصولی از تقلب انتخاباتی در افغانستان و چشم‌پوشی از اصول این اتحادیه در دفاع از مردم‌سالاری و شفافیت انتخابات در افغانستان" خوانده است.

این نمایندۀ اتحادیه اروپا په روز چهار شنبه نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری را به رئیس جمهور غنی تبریک گفته و از تعهد وی برای تشکیل یک حکومت "فراگیر" که ممثل همه مردم افغانستان باشد، استقبال کرده‌بود. اما یوناما در اعلامیه‌اش تنها بر همکاری‌اش با حکومت آینده افغانستان تأکید کرده است و به هیچ جانبی از واژه‌های مبارکی استفاده نکرده است.

فریدون خوزون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی چهار شنبه به رادیو آزادی گفت: "تنها راه مشروعیت انتخابات ارادۀ مردم؛ رای آن‌ها و همه شمول بودن آن است. اگر کمیسیون رای پاک و ناپاک را جدا می‌کرد و خود و این روند را با پرسش روبرو نمی‌کرد، طبیعی می‌بود که ما برندۀ انتخابات بودیم. حالا هم دوستان استراتیژیک افغانستان به این نکته حساس هستند. باز هم به ما این مهم نیست که چه کسی به چه کسی دیگر تبریکی می‌دهد. برای ما مهم این است اراده‌ی مردم تمثیل شود.

فریدون خوزون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی
فریدون خوزون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری به‌روز سه شنبه پس از نزدیک به ۵ ماه از روز برگزاری آن اعلام شد. کمیسیون مستقل انتخابات محمداشرف غنی را پیروز اعلام کرد اما با این حال تیم ثبات و همگرایی نیز خودش را در برابر آقای غنی پیروز اعلام کرد و از تشکیل حکومت همه شمول خبر داد.

گزارش: مهناز نوری

XS
SM
MD
LG