لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

غنی با ده‌ها تن از علمای دین در پیوند به‌ گفت‌وگوهای صلح، رایزنی‌کرد


محمداشرف غنی در حال سخنرانی در گردهمایی ده‌ها نفر از علمای دین در ارگ ریاست جمهوری به رئیس جمهور
محمداشرف غنی در حال سخنرانی در گردهمایی ده‌ها نفر از علمای دین در ارگ ریاست جمهوری به رئیس جمهور

ده‌ها نفر از علمای دین ازجمله زنان، دیروز در ارگ ریاست جمهوری به رئیس جمهور در پیوند به صلح مشوره دادند. در این رای‌زنی‌ها علمای زن روی حقوق زنان تاکید کرده اند.

۱۳۶ تن از علمای دین از کابل و ولایات با حضور ۳۰ زن بعد از دو روز جلسات و رایزنی میان‌هم، در نشست دیروز با رئیس جمهور اشرف غنی، در ارگ ریاست جمهوری توصیه‌ها و مشورت‌های خود در بارۀ صلح را به رئیس جمهور ارائه داشتند.

مولوی محمد قاسم حلیمی معین وزارت عدلیه و عضو شورای علما که در این نشست حضور داشت، شب گذشته به رادیو آزادی گفت که علما به رئیس جمهور گفت که نباید به صلحی رو آورده شود که سرآغاز یک جنگ دیگر در افغانستان شود.

وی فشردۀ توصیه‌های علما را چنین بیان داشت: "یکی از سفارش‌های مهم این بود که هیچ‌گاهی ما به‌سوی یک صلحی نمی‌توانیم روآوریم که خدا نخواسته سرآغاز یک جنگ دیگری شود."

آقای حلیمی افزود: "باید بسیار دقت شود و متوجه باشیم. دوم، به ارتباط تیم مذاکراتی سفارش علما این بود که افراد موثر، با تجربه، قابل اعتماد، مخلص، صادق از جمله علما درتیم مذاکراتی {با طالبان} تعیین شوند. خواسته سوم علما این بود که در صلح باید گذشت باشد، از حوصله کار گرفته شود و در مذاکرات بین‌الافغانی باید سعی شود که در برابر هم‌دیگر از مسامحت کارگرفته شود و سخن‌ها به‌حوصله‌مندی شنیده شود. سفارش چهارم این بود که خواهران عالم خواستار حقوق اسلامی شدند و گفتند که از حقوقی که اسلام برای زنان داده است نباید محروم ساخته شوند."

آقای حلیمی می‌افزاید که علمای زن به رئیس جمهور گفتند که از برگشت طالبان هراس ندارند، حجاب فریضه دینی و عنعنات مشروع افغانی ارزش‌های ملی ما است و به این ارتباط به زورگویی و اجبار کدام جانبی ضرورت نیست.

قابل یادآوری است که طالبان در زمان اقتدار خود برتعلیم، کار و آموزش زنان قیودات وضع کرده بودند و بعد از سقوط رژیم آن‌ها در هژده سال گذشته پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در عرصه حقوق زنان صورت گرفته است.

رئیس جمهور به علما گفته است که تیم مذاکراتی با طالبان بسیار فشرده خواهد بود و در عقب خود مشاوران متعددی از جمله علمای دینی مرد و زن خواهد داشت.

پوهاند و دیرصافی استاد فاکولتۀ حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید علمای دین که در تحولات چندین دهۀ گذشته در افغانستان یک نقش بسیار بارزی داشته اند در تلاش‌های صلح نیز می‌توانند بسیار موثر باشند.

دیرصافی استاد فاکولتۀ حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل
دیرصافی استاد فاکولتۀ حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل

او می‌افزاید: "حالی فعلا برای آوردن صلح آینده در افغانستان نقش این علما زیادتر است چون حکومت وجامعۀ افغانستان با طلباء روبه‌رو هستند. طلباء استادانی دارند و استاد‌های آنها همین علماء هستند چه در داخل افغانستان باشند چه درخارج، گپ عالم یک گپ است که به طرف صلح بیایند و ازجنگ و خونریزی ناحق دست بردارند."

ریاست جمهوری در روزهای اخیر سلسله مشورت‌های خود با مقام‌های ملکی و نظامی به ارتباط صلح را آغاز کرده است.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

این مشورت‌ها درحالی صورت می‌گیرد که قرار است در یکی دو روز آینده و قبل از امضای توافق‌نامه صلح میان طالبان و مقام‌های امریکایی یک هفته کاهش خشونت در افغانستان نافذ و به‌دنبال آن گفتگوی بین‌الافغانی آغاز شود.

XS
SM
MD
LG