لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

کاهش یک هفته‌ای خشونت‌ها ساعت ۱۲ امشب آغاز می‌شود


آرشیف
آرشیف

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، هفته"کاهش خشونت‌ها" ساعت ۱۲ امشب عملاً آغاز می‌شود.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در حالت آماده‌باش قراردارند، اما درجریان یک هفته در برابر طالبان حملات تهاجمی انجام نمی‌دهند.

جاوید فیصل سخنگوی این شورا، امروز (جمعه، ۲ حوت) به رادیوآزادی گفت: "کاهش خشونت با طالبان از ساعت ۱۲ امشب آغاز می‌شود.

او افزود: "حکومت افغانستان به هدف استفاده اعظمی از روند صلح آماده‌گی کامل دارد، یک هفته را که طالبان به نام "هفته کاهش خشونت" نام گذاری کرده اند، ما از طرف خود آماده‌گی کامل داریم تا صاحب آتش‌بس دایمی شویم و در افغانستان صلح پایدار برقرار شود، این تاریخ از ساعت ۱۲ امشب آغاز می‌شود".

جاوید فیصل شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل شورای امنیت ملی افغانستان

آقای فیصل افزود: "نیروهای امنیتی و دفاعی همانند گذشته وظایف شان را برای حفاظت از مردم، امنیت تاسیسات و شاهراه‌ها ادامه می‌دهند. او همچنان اظهار داشت که حملات دولت به جز طالبان حملات بالای دیگر "گروه‌های تروریستی" همچنان ادامه خواهد داشت."

این درحالی‌است که قبل از امضای احتمالی توافق میان امریکا و طالبان طرف‌های در‌گیر در افغانستان توافق کرده اند، که برای یک هفته خشونت‌ها را کاهش می‌دهند.

دو روز پیش، یک مقام بلند‌پایه حکومت به رادیو آزادی گفته بود که درهفته کاهش خشونت، حملات طالبان تا ۸۰ درصد کاهش میابد.

بربنیاد گفته‌های این منبع، در حال حاضر طالبان روزانه نزدیک به ۷۵ حمله را انجام می‌دهند، اما در هفته‌ کاهش خشونت‌ها، این رقم به ۱۵ حمله کاهش خواهد یافت.

همچنان طالبان بر شهرها و مراکز نظامی نیروهای امریکایی حمله نخواهند کرد.

به همین گونه، مراکز بزرگ نظامی، از سطح قول اردوها تا کندک‌های نیروهای امنیتی افغانستان مورد حمله قرار نمی‌گیرند.

منبع می‌افزاید که با آغاز تاریخ کاهش خشونت، نیروهای امنیتی افغانستان و امریکایی برطالبان هیچ‌گونه عملیات نظامی را انجام نمی‌دهند.

اما به گفته منبع، هرگاه طالبان بر نیروهای افغان حمله کنند، این نیروها ازخود دفاع کرده و نیروهای امریکایی از آنان حمایت می‌کنند.

در جریان زمان کاهش خشونت یک شبکه مشترک نظامی میان نیروهای افغانستان و امریکایی ایجاد می‌گردد،که روزانه، از تعهدات طالبان نظارت کرده و تمام معلومات را با جانب طالبان در دوحه قطر شریک می‌سازد.

در این حال هرچند سهیل شاهین سخنگوی دفترسیاسی طالبان درمورد تاریخ کاهش خشونت چیزی نمی‌گوید‌، اما وی به رادیوآزادی گفت: "پیش از امضاء توافقنامه فضای امن به‌وجود میاید.

سهیل شاهین سخنگوی دفترسیاسی طالبان
سهیل شاهین سخنگوی دفترسیاسی طالبان

او افزود: "به اساس توافق پس از امضاء توافقنامه "مذاکرات بین‌الافغانی" آغاز می‌گردد، برای اعتماد‌سازی زندانیان هم آزاد می‌گردند، طالبان اراده دارند،تا چند روز قبل از امضای توافقنامه فضای امن را به‌میان آورند."

اما حکومت افغانستان در مورد رهایی زندانیان طالب تا هنوز چیزی نگفته است.

تلاش کردیم که دراین مورد نظر مقام‌های امریکایی را هم داشته باشیم اما تا حال به پیام‌های ما پاسخ نداده اند.

قبل از این یک منبع طالبان به رادیوآزادی گفته است، که در زمان کاهش خشونت، باید نیروهای افغانستان عملیات‌های شبانه، حملات هوایی و دیگرحملات را به پایان برسانند، از سوی دیگر طالبان هم حملات بزرگ را انجام نمی‌دهند.

هرچند توافق صلح میان امریکا و طالبان تا هنوز امضاء نشده است، اما گفته می‌شود که در متن این توافقنامه بر علاوه کاهش خشونت، روی آتش‌بس نیز تمرکز شده است. اگر این هفته‌ کاهش خشونت‌ها موفقانه به‌سر رسد، احتمال دارد دولت امریکا و گروه طالبان یک توافق‌نامه را امضاء کنند که بر بنیاد آن زمینه برای خروج نیروهای امریکایی و هم‌پیمانان آن کشور در ناتو فراهم خواهد. از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود در مدت ده روز پس از امضای این موافقت‌نامه، برای نخستین بار گفتگوهای مستقیم میان طالبان، دولت افغانستان و دیگر گروه‌های سیاسی نیز برگزار گردد.

همزمان یک منبع معتبر طالبان بدون ذکر نامش به رادیو آزادی گفته بود که در زمان کاهش خشونت‌، عملیات‌ شبانه و حملات هوایی نظامیان افغانستان متوقف می‌شود، در مقابل طالبان هم حملات بزرگ انجام نمی‌دهند.

با آنکه ایالات متحده امریکا تا هنوز رسماً در مورد چیزی نگفته اما یک منبع طالبان که نخواست نامش گرفته شود امروز به رادیو آزادی گفت: "در صورتی که طرف‌های دخیل تعهدات شان‌را عملی کنند، کاهش خشونت سر از فردا آغاز می‌شود."

XS
SM
MD
LG