لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

آمادگی امریکا برای امضاء موافقت‌نامه صلح با طالبان


آرشیف
آرشیف

وزارت خارجه امریکا از آمادگی برای امضاءی موافقت‌نامه با طالبان در ۲۹ فبروری خبر می‌دهد.

در یک اعلامیه این وزارت به روزجمعه (۲ حوت) نشرشد، آمده است که پس از امضاء این موافقت‌نامه، گفتگوهای میان افغان‌ها آغازخواهد شد.

طالبان نیز در یک اعلامیه گفته اند که موافقت‌نامه‌ در تاریخ ۲۹ فبروری درحضورداشت جامعه جهانی میان دوطرف امضاء می‌شود.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید، پس از امضاء موافقت‌نامه با طالبان، به‌زودی گفتگوهای میان افغان‌ها آغاز می‌شود که این یک قدم بنیادی برای آتش‌بس همه‌جانبه و ترسیم یک نقشه‌راه برای آینده سیاسی افغانستان خواهد بود.

در اعلامیه این وزارت آمده است، که یگانه راه رسیدن به صلح پایدار این است که "افغان‌ها با هم متحد شوند."

در ادامه اعلامیه گفته شده است، که امریکا و طالبان برای رسیدن به یک راه حل سیاسی‌، پایان دادن به جنگ در افغانستان، کاهش نیروهای امریکایی و ائتلاف، و این‌که هیچ‌گروه تروریستی نتواند از خاک افغانستان امریکا و هم‌پیمانانش را تهدید کند، مشغول گفتگو بوده اند.

در اعلامیه وزارت خارجه امریکا همچنان آمده است، که مذاکرات در دوحه یک فرصت واقعی و امیدوارکننده را فراهم کرده، و امریکا از تمام افغان‌ها می‌خواهد که ازاین فرصت استفاده کنند.

ازسوی دیگر طالبان نیز در مورد امضاء این موافقت‌نامه اعلامیه‌ی را منتشرکرده اند.

در اعلامیه‌ طالبان آمده است که پس از مذاکرات طولانی میان امریکا و طالبان، هردو طرف تفاهم کرده اند که موافقت‌نامه به تاریخ ۲۹ فبروری امضاء گردد.

درادامه اعلامیه آمده است، که این موافقت‌نامه درحضورداشت جامعه جهانی میان طرفین امضاء می‌شود. طالبان در این اعلامیه گفته اند که در مراسم امضاء موافقت‌نامه نماینده‌گان بلند‌رتبه شماری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی دعوت می‌شوند و برای رهای زندانیان آماده‌گی لازم گرفته می‌شود.

در اعلامیه طالبان این نیز گفته شده است که این توافق زمینه گفتگوهای بین‌افغان‌ها میان جهت‌های مختلف را مساعد می‌سازد، و سرانجام راه را برای بیرون شدن "تمام نیروهای خارجی" از افغانستان و استفاده نشدن خاک این کشور برعلیه امنیت کسی و تامین صلح سراسری هموار می‌سازد.

هرچند در اعلامیه وزارت خارجه امریکا از کاهش نیروهای خارجی یادآوری شده است، اما در اعلامیه طالبان به‌بیرون شدن تمام این نیروها اشاره شده است. از سوی دیگر، در اعلامیه وزارت خارجه امریکا به‌رهایی زندانیان هم چیزی گفته نشده است.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو نیز در پیامی گفته است که از تفاهم میان امریکا و طالبان برای کاهش چشم‌گیر خشونت در افغانستان استقبال می‌کند. او همچنان افزوده است که این تفاهم اراده و توان طالبان برای کاهش خشونت و کمک برای رسیدن به صلح را به‌گونه جدی به آزمایش خواهد گرفت. آقای ینس ستولتنبرگ همچنان از تعهد ناتو برای امنیت درازمدت افغانستان و ثبات آن کشور اطمینان داده است.

تلاش کردیم نظرریاست جمهوری افغانستان دراین مورد را بگیریم اما کسی حاضربه صحبت نشد.

XS
SM
MD
LG