لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

آغاز هفته کاهش خشونت‌ها و امیدواری‌ها برای امضای توافق‌نامه صلح


آرشیف
آرشیف

با آغاز هفتۀ کاهش خشونت‌ها امیدواری‌ها برای امضای توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان بیشتر شده است.

دیشب گروه طالبان، امریکا و دولت افغانستان از آغاز هفتۀ کاهش خشونت‌ها خبر دادند و همچنین امریکا و طالبان اعلام کردند که توافق‌نامۀ صلح میان این دو طرف به تاریخ دهم حوت امضا خواهد شد.

بر اساس توافق میان نمایندگان امریکا و طالبان، پس از امضای این توافق‌نامه، روند گفت‌وگوهای صلح میان این گروه و دولت افغانستان آغاز خواهد شد.

اما چگونگی تشکیل هیئت از آدرس افغانستان به‌منظور گفت‌وگو با طالبان هنوز هم حل نشده است.

به نظر می‌رسد که وضعیت سیاسی پیش آمده در افغانستان در نتیجۀ اعلام نتایج نهایی انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، روند تشکیل هیئت گفت‌وگو کنندۀ افغانستان را دشوارتر کرده است.

محمد محقق، معاون ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی و از رهبران تیم ثبات و همگرایی به رادیو آزادی گفت که تشکیل هیئت از سوی حکومت کارایی ندارد و طالبان حاضر به گفت‌وگو با هیئتی که تنها از سوی ارگ معرفی شود، نخواهد شد.

محمد محقق، معاون ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی
محمد محقق، معاون ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی

به گفتۀ آقای محقق هیئت گفت‌وگو کننده باید ملی و مورد تأیید همه طرف‌های سیاسی و حکومت باشد.

او گفت: "هیئت باید ملی باشد و نامش را نگذارند که این هیئت از طرف ارگ می‌رود. هیئت باید به تمام معنی از تمام جهت‌های سیاسی و حکومت باشد و در بارۀ مدیریت آن باید قناعت تمام جهت‌ها فراهم شود."

با آن که ریاست جمهوری و وزارت دولت در امور صلح افغانستان به‌تماس‌های پی‌هم رادیوی آزادی در این باره پاسخ ندادند، اما ریاست جمهوری افغانستان پیش از این گفته بود که ساختار هیئت گفت‌وگو کننده همه‌شمول خواهد بود، اما این هیئت از آدرس حکومت وارد مذاکره با طالبان خواهد شد.

اما به نظر می‌رسد که اختلافاتی در توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان نیز وجود دارد.

بر اساس اعلامیه‌ وزارت خارجه امریکا، با امضای توافق‌نامه صلح با طالبان، "حضور نیروهای امریکایی و متحدانش کاهش می‌یابد"، اما در اعلامیه طالبان آمده که با امضای این توافق‌نامه "تمام نیروهای خارجی از افغانستان خارج خواهند شد."

عمر شریفی، آگاه سیاسی می‌گوید آنچه که در اعلامیه تذکر یافته، برداشت هر دو طرف است، اما جزئیات این موضوعات در اصل توافق‌نامه وجود دارد و هر دو طرف هدف اصلی‌شان را دنبال می‌کنند.

آقای شریفی گفت: "من فکر می‌کنم که هر دو طرف برداشت خود را گفته‌اند. ما می‌دانیم که برخی بندهای مخفی در توافق‌نامه وجود دارد و این هنوز بسیار مشخص نیست. هدف نهایی طالبان و متحدانش این است که نیروهای امریکایی از منطقه خارج شوند و هدف نهایی امریکا هم این است که از یک سو جنگ با طالبان را کاهش دهد و در انتخابات‌شان یک دستاورد داشته باشند."

به گفته آقای شریفی، هدف اصلی امریکا و جامعه جهانی قطع رابطه گروه طالبان با گروه‌های تروریستی است، اما هم در اعلامیه وزارت خارجه امریکا و هم در اعلامیه گروه طالبان آمده که این گروه براساس توافق‌نامه، اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان علیه منافع امریکا و متحدانش استفاده شود. با این حال، به صورت دقیق مشخص نیست که نقش گروه طالبان در این زمینه چگونه تعریف شده است.

XS
SM
MD
LG