لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

هنوز هم گروه‌های تروریستی از پول تطهیرشده مواد مخدر تمویل می‌شوند


آرشیف
آرشیف

گروه اقدام مالی FATFنشست یک هفته‌ای خود زیر نام "هفته گروه اقدام مالی" را به تاریخ ۱۹ فبروری به اشتراک نماینده‌گان ۲۰۵ کشور و سازمان بین‌المللی در پاریس آغاز کرد.

در روز نخست این نشست چگونگی تمویل مالی گروه‌های تروریستی از درک مواد مخدر و منابع طبیعی به بحث گرفته شد و اشتراک کننده‌گان این نشست تاکید کردند که هنوز نیز شبکه القاعده و گروه‌های همکار آن در جهان از این دو منبع تمویل می‌شوند.

هرچند نماینده افغانستان در این نشست اشتراک ندارد، اما شریف‌الله شگیوال سخنگوی د افغانستان بانک می‌گوید، گروه اقدام مالی از کارکردهای دولت افغانستان در بخش جلوگیری از تمویل مالی تروریزم راضی است.

او می‌افزاید:"افغانستان حال در فهرست سفید گروه اقدام مالی قرار دارد و ارزیابی های را که آنان در بخش شفافیت انجام داده اند، اقدامات دولت افغانستان با گذشت هر روز برای شان قناعت بخش است. چند اداره دولت افغانستان در این بخش کار می‌کند، د افغانستان بانک برای تعقیب معاملات مشکوک مالی اداره تحلیل و ارزیابی راپورهای مالی را ایجاد کرده و این مرکز راپورهای مشکوکی را در بخش تمویل مالی تروریزم تحلیل و ارزیابی می‌کند."

گروه اقدام مالی یک اداره جهانی در بخش نظارت از تطهیر پول و تمویل مالی تروریزم است که در بخش تدوین استراتژی و برنامه‌ها در بخش جلوگیری از تطهیر پول و تمویل مالی تروریزم با دولت‌ها همکاری می‌کند.

افغانستان از جمله کشورهایی است که بیشترین کشت کوکنار جهان در آن صورت می‌گیرد گروه‌های جنگجو و تروریستی سالانه از این درک ۵۰۰ میلیون دالر بدست می‌آورند. پول این مواد پس از فروش آن در اروپا تطهیر شده و از طریقه‌های مختلف به این گروه‌ها می‌رسد.

محب شریف کارشناس امور مالی و بانکداری می‌گوید، افغانستان از ناحیه تطهیر پول و تمویل مالی تروریزم خیلی آسیب پذیر است.

او می‌افزاید: "افغانستان از این ناحیه خیلی متضرر است. پول‌هایی که از درک مواد مخدر بدست می‌آید و یا پول‌های سیاهی که توسط حواله و بانک‌ها از یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌شود. قوانین و مقرراتی مالی که در دیگر کشورهای جهان به وجود آمده، تا حال در افغانستان چنین قوانینی به وجود نیامده و خطرناکتر از همه این که در برخی حالات مقام‌های بلندپایه در تمویل مالی تروریزم دخیل اند. اعتمادی که باید در جهان بالای افغانستان صورت گیرد، آن اعتماد وجود ندارد، و حتی برخی بانک‌های خصوصی و دولتی افغانستان در بانک‌های بین‌المللی در باز کردن حساب با مشکل روبرو اند."

بر بنیاد یافته‌های سیگار، از نزدیک به یک میلیارد دالر عاید سالانه کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، بیش از دو صد میلیون دالر آن تنها به طالبان می‌رسد و هیچ برنامه مشترک دولت افغانستان و کشورهای همکار، سبب کاهش در تولید مواد مخدر افغانستان نیز نشده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:12 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG