لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

تدابیر برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در بدخشان


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

در پی افزایش نگرانی‌های جهانی از گسترش ویروس کرونا در کشور چین، حکومت افغانستان در نقاط مختلف کشور اقدام به اتخاذ تدابیر پیش‌گیرانه به هدف جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به داخل افغانستان کرده‌است.

در سال‌های گذشته برای رفع مشکلات مردم مناطق مرزی بدخشان پنج پل در مناطق مرزی میان ولایت بدخشان افغانستان با بدخشان تاجیکستان ساخته شده؛ حالا رفت و آمد از این پنج پل‌مشترک مسئولان صحی بدخشان را نسبت به انتقال این ویروس نگران کرده‌است.

داکتر نور خاوری، رئیس صحت عامۀ بدخشان امروز یکشنبه (۴ حوت) به رادیو آزادی گفت این اداره با همکاری دفتر آغاخان تیم‌های صحی را در پنج پل مشترک با بدخشان-تاجیکستان مستقر کرده تا کسانی که از تاجیکستان به بدخشان می‌آیند، بررسی صحی شوند.

آقای خاوری گفت: "ریاست صحت عامه برنامه احتمالی قوی روی دست گرفته است. ما در پنج مرز مشترک میان افغانستان و تاجیکستان تیم‌های صحی را مستقر کرده‌ایم. تیم‌های صحی در هماهنگی با پولیس مرزی یکجا کار می‌کنند."

آقای خاوری گفت که تیم‌های صحی مستقر در محل در صورت مشاهدۀ موارد مثبت ویروس کرونا، افراد حامل این ویروس را در همان محل قرنطینه و بعد با آمبولانس‌ به‌بیمارستان ولایتی فیض‌آباد در بخش مشخصی که برای آن‌ها اختصاص داده شده انتقال می‌دهند.

وی گفت: "هر شخصی‌ که در هر زمانی وارد بدخشان شود، تیم‌های صحی این اشخاص را معاینه می‌کنند و در صورتی که آثار و علایم امراض دیده شود، تیم‌های صحی با و سایل مجهز، توان تشخیص امراض را دارند."

با این حال محمد زکریای سودا، والی بدخشان به رادیو آزادی گفت حکومت محلی این ولایت از تمام توان و امکانات برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به بدخشان استفاده می‌کند.

به گفته والی بدخشان، در تمام مناطق مرزی با کشورهای چین و تاجیکستان تیم‌های صحی مستقر شده‌اند و در جایی که تیم‌های صحی حضور نداشته باشند، به نیروهای مرزی هدایت داده شده که با استفاده از امکانات‌شان در زمینۀ شناسایی افراد مصاب به این ویروس تلاش کنند.

زکریا سودا والی بدخشان
زکریا سودا والی بدخشان

والی بدخشان گفت: "از مرزی که میان چین و ولسوالی واخان ولایت بدخشان است، هیچ رفت‌وآمد صورت نمی‌گیرد و بند است، ولی ما در مرز میان بدخشان و تاجیکستان بالای پل‌ها تیم‌های صحی را تعیین کرده‌ایم. تا زمانی که تمامی نگرانی نسبت به ویروس کرونا در کشورهای همسایه برطرف نشود، این تیم‌ها در مرزها باقی می‌مانند."

مسئولان ادارۀ صحت عامۀ بدخشان می‌گویند که تدابیر در مناطق مرزی به همکاری سازمان صحی جهان و دفتر بنیاد آغاخان اتخاذ شده و آنان در تلاش‌اند تا تیم‌های صحی را در مناطق مرزی با تجهیزات پیش‌رفته مجهز کنند.

هر چند تا هنوز هیچ مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان دیده نشده، اما وزارت صحت عامه تدابیر جدی را برای جلوگیری از انتقال این ویروس روی دست گرفته است.

XS
SM
MD
LG