لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

مسافرین و راننده‌ها خواستار ختم جنگ و آتش‌بس دایمی شدند


آرشیف، شاهراه کابل‌‎کندهار
آرشیف، شاهراه کابل‌‎کندهار

شماری از مسافران و راننده ها می‌گویند وضعیت شاهراه‌ها از شروع هفته کاهش خشونت‌ها در کشور تغییر کرده است.

بشیر احمد رانندۀ موتر مسافربری است و همیشه در شاهراه کابل‌کندهار رفت و آمد دارد.او به رادیو آزادی گفت پس از این که هفتۀ کاهش خشونت‌ها آغاز شد در شاهراه‌های بزرگ فعالیت‌های افراد مسلح و آزار و اذیت راننده ها کم شده است.

او گفت: "دیشب ساعت ۱۲ از کندهار آمدم. خیر و خیریت است. نه کسی از سوی طالبان بود و نه هم از سوی حکومت. اگر تمام عمر آتش‌بس شود ما بسیار خوش می‌شویم."

گل محمد از نیمروز ولایتی که نسبتاً ناامن شمرده می‌شود و همواره خبرهایی از ناامنی‌ها در شاهراه‌های آن شنیده می‌‍شوند، آمده است.

اما او حکایت تازه یی دارد. گل محمد گفت این بار در تمام راه هیچ کسی موترش را متوقف نکرد: "وضعیت بسیار فرق کرده است. پیش از این طالبان بازرسی می‌کردند اما حال در این روزها هیچ چیز نیست. اگر این آتش‌بس همیشه‌گی باشد کیف می‌کند، چرا که این هفت روز بسیار کم است."

شاهراه کابل‌هرات از بزرگ راه‌هایی است که ناامنی‌هایش زبان زد عام و خاص است.

پیش از این مسافران و راننده هایی‌که در این شاهراه رفت و آمد می‌کردند همواره انتقاد کرده اند که آنان از سوی نیروهای حکومتی و طالبان آزار و اذیت می‌شوند.

با این حال ذبیح‌الله رانندۀ که ساعت ده بجه روز یکشنبه به کابل رسیده است، به رادیو آزادی گفت این بار با فکر آرام‌تر و حواس جمع‌تر سفر کرده است: "پیش از این طالبان موتر را متوقف کرده و بازرسی می‌کردند حالا آن قصه نبود. پولیس هم پیش از این بازرسی می‌کرد اما اکنون چنین نیست. البته تنها در شهرها مانند سابق بازرسی شدیم و همین اما در شاهراه‌ها چنین چیزی نبود. اگر آتش‌بس دایمی شود بسیار خوب می‌شود که آرامی بیاید ملت هم خوش می‌شود."

این در حالیست که برای امضای توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان کاهش خشونت‌های یک هفته‌ای از روز شنبه بدینسو آغاز شده است.

شماری از افراد گروه طالبان
شماری از افراد گروه طالبان

هر چند از حمله‌های طالبان بر بخش هایی از کشور گزارش شده اما آنان گفته اند که شرایط کاهش خشونت‌ها مشخص است.

پیش از این یک مقام حکومت که از مسایل روند صلح آگاه است جزئیات بیشتر کاهش خشونت را با رادیو آزادی در میان گذاشته است.

بربنیاد گفته‌های این منبع که به علت حساسیت موضوع نخواست نامش گرفته شود، از آغاز زمان کاهش خشونت‌ها طالبان بر هیچ شهری حمله نخواهند کرد، پایگاه‌های نظامی امریکا و مراکز بزرگ نظامی چون قول اردوها و کندک‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از حمله‌های طالبان مصون خواهند بود و نیز هیچ شاهراهی با تهدید حملۀ طالبان روبه‌رو نخواهد شد.

منبع می‌افزاید که از شروع هفتۀ کاهش خشونت‌ها نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و نیروهای امریکایی نیز بر طالبان هیچ گونه حمله نخواهند کرد اما اگر طالبان بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حمله کنند نیروهای افغان از خود دفاع خواهند کرد و نیروهای امریکایی از نیروهای امنیتی افغانستان پشتیبانی می‌کنند.

کاهش خشونت‌ها برای یک هفته از روز شنبه آغاز شد. در پایان هفته کاهش خشونت‌ها قرار است توافق‌نامۀ صلح میان ایالات متحدۀ امریکا و طالبان به روز ۲۹ فبروری امضا شود و در مرحلۀ بعدی گفت‌وگوها میان افغانان آغاز شود.

XS
SM
MD
LG