لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

چندین کشور موقتاً سرحدات‌ شان را با ایران بستند


نیروهای سرحدی ایران در سرحد میان این کشور با افغانستان.
نیروهای سرحدی ایران در سرحد میان این کشور با افغانستان.

مقامات ایران از جان دادن دو تن دیگر در این‌کشور از اثر ویروس کشنده کرونا خبر داده‌اند. با این دو شمار جان باخته‌ها در ایران به ۸ تن رسیده که بلندترین رقم در خارج از چین است.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت صحت ایران دیروز یکشنبه (۴ حوت) در تلویزیون دولتی این کشور گفت ۱۵ قضیه جدید ویروس کرونا نزد آن‌ها ثبت شده و شمار مصاب شده‌ها به ۴۳ تن رسیده است.

او گفت: "۴۳ نفر مبتلای تشخیص داده شدۀ قطعی به بیماری کاوید نزده یا (کرونا) را در کشور داریم که البته ۸ نفر از آن‌ها ظرف روزهای اخیر جان باخته اند."

جهانپور جزئیات بیشتر در مورد دو تنی که تازه جان داده‌اند ارائه نکرد، اما رسانه‌های ایران قبلاً از قول عباس موسوی رئیس پوهنتون طبی در شهر شمالی مازندران گزارش دادند که یک فرد ناشناس که از تهران به منطقه تنکابن مرکز مازندران سفر کرده بود درگذشته است.

یکی از ادویه فروشی‌ها در ایران
یکی از ادویه فروشی‌ها در ایران

ایران بعد از چین کشوری است که بیشترین رقم تلفات ناشی از بیماری کرونا در آن گزارش شده است. وزارت صحت ایران روز شنبه (۳ حوت) گفت در کل ۷۸۵ قضیه مظنون ویروس کرونا در سراسر این کشور به ثبت رسیده و گمان می‌رود این رقم افزایش یابد.

ترکیه، پاکستان و ارمنستان سرحدات زمینی شانرا با ایران موقتاً مسدود کرده اند.

افغانستان نیز رفت و آمد زمینی و هوایی را به ایران موقتاً متوقف ساخته است. این تصمیم در جلسه روز یکشنبه شورای امنیت ملی اتخاذ شد.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان روز یکشنبه (۴ حوت) به رادیو آزادی گفت: "فیصله شد که برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا از ایران به افغانستان رفت و آمد با این کشور موقتاً متوقف گردد و همچنان جلو قاچاق ماسک از افغانستان به دیگر کشورها گرفته شود. برای فعلاً فیصله شد که خدمات قنسولی ما در ایران نیز موقتاً متوقف گردد."

حالت اضطرار در ایالت بلوچستان پاکستان که با ایران سرحد طویل دارد اعلان شده و رفت و آمد در دروازه سرحدی تفتان میان پاکستان و ایران متوقف گردیده است.

سرحد میان ترکیه و ایران
سرحد میان ترکیه و ایران

وزیر صحت ترکیه گفته است از تاریخ (۲۱ فبروری) به این‌طرف یعنی پس از آن‌که ترکیه دستور معاینات صحی در سرحد با ایران را داد، از ورود ۸ تن از ایران به ترکیه جلوگیری شده است.

اردن نیز ورود غیر اردنی‌ها از ایران به این‌کشور را متوقف کرده است.

سفر زیارت کننده‌های ایرانی به عراق نیز معطل شده است.

در آغاز هفته گذشته عراق، کویت و عربستان سعودی اکثر پروازها به ایران را متوقف ساختند.

در کانادا و لبنان مسافران مصاب به کرونا که از ایران آمده، شناسایی شده‌اند.

قبلاً از قول کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت صحت ایران گزارش شده بود که دو قضیه تازه در تهران و هشت قضیه در قم در ۱۲۰ کیلومتری جنوب تهران کشف شده است.

مقامات ایران برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس محدودیت هایی را بر سیستم ترافیک و ازدحام‌ها وضع کرده‌اند.

وزارت صحت ایران مکاتب، پوهنتون‌ها و سینماها را در چندین شهر مسدود کرده است. کنسرت‌های پلان شده لغو گردیده اما مسابقات پلان شده فوتبال بدون تماشاچی برگزار می‌شوند.

تدابیر برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا در ایران
تدابیر برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا در ایران

مینو مهرورز یک مقام وزارت صحت ایران به روز جمعه گفت ویروس کرونا شاید از کارگران چینی منشاء گرفته باشد که در قم کار می‌کنند.

یک شرکت چینی در قم مشغول احداث یک دستگاه انرژی سولر است.

در چین جایی‌که ویروس کرونا در آن کشف و گسترش یافت تا حال ۲۳۰۰ تن جان داده اند.

پس از آنکه شمار مصاب شده‌ها به ویروس کرونا در کوریای جنوبی در پایان هفته گذشته سه چند شد و به بیش از ۵۵۰ تن رسید، رئیس جمهوری این‌کشور دیروز یکشنبه حالت اضطرار را اعلان کرد.

XS
SM
MD
LG