لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۶

بدهی‌های میلیونی زورمندان و اداره‌های دولتی از شرکت برشنا در بدخشان


لین برق در فیض آباد مرکز ولایت بدخشان
لین برق در فیض آباد مرکز ولایت بدخشان

مسئولان شرکت برشنا در بدخشان می‌گویند که شماری از زورمندان و اداره‌های دولتی در این ولایت سال‌ها است که ده‌ها میلیون افغانی بدهی صرفیۀ برق‌ خود را نپرداخته‌اند.

به‌گفتۀ آن‌ها، مجموع بدهی‌ افراد زورمند و اداره‌های دولتی به ۶۴ میلیون افغانی می‌رسد و ریاست برشنا تا اکنون قادر به جمع‌آوری این پول نشده‌است.

رئیس شرکت برشنا در بدخشان می‌گوید که علاوه بر افراد زورمند، شماری از اداراه‌های دولتی نیز هستند که تا کنون پول صرفیه برق‌شان را پرداخت نکرده‌اند.

سلطان عطایی، رئیس شرکت برشنا در بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که از چند سال به این‌سو شماری از افراد زورمند، نهادهای امنیتی، اماکن مقدس از بابت بل برق بدهکار شرکت برشنا هستند.

آقای عطایی می‌گوید که عدم پرداخت صرفیه برق این اداره را به‌مشکل اقتصادی روبه‌رو کرده‌است.

وی گفت: "در مجموع طلبات ما ۶۴ میلیون افغانی است که از میان ۶۴ میلیون افغانی ۳۵ میلیون خانه‌های رهایشی، ۹ میلیون افغانی ساحات تجارتی، ۱۸ میلیون افغانی اداره‌های دولتی و ۸ میلیون افغانی اماکن مقدس و جماعت‌خانه‌ها بدهکار شرکت برشنای بدخشان می‌باشند."

از سویی هم، شماری از باشندگان شهر فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان با نگرانی از عدم پرداخت پول صرفیه برق از سوی افراد زورمند می‌گویند که مسئولان شرکت برشنا پول آنان را از افراد عادی جمع‌آوری می‌کنند.

لینا شیرزاد، یک تن از باشندگان شهر فیض‌آباد می‌گوید که افزایش بهای برق سبب شده که شمار زیادی از ساکنان فقیر شهر فیض‌آباد از استفاده برق دست بکشند و شب‌ها در تاریکی بمانند.

او افزود: "باید قانون بر همه یکسان تطبیق شود. شرکت برشنا نباید در برابر افراد زورمند خاموش بایستد. اگر افراد غریب پول نپردازند، برقش قطع می‌شود، اما زورمند در هر حالت صاحب برق است."

با این حال، محمد زکریا سودا، والی بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که به نیروهای دولتی دستور داده که با شرکت برشنا همکاری کنند.

آقای سودا گفت: "ریاست برشنا بدخشان به‌مقام ولایت پیشنهاد کرده و ما هم به‌نیروهای دولتی دستور دادیم که در قسمت جمع‌آوری پول به آنان یاری کنند."

با وجود سرازیر شدن آب‌های فراوان در گوشه‌گوشه ولایت بدخشان، هنوز هم باشندگان شهر فیض‌آباد از برق دیزلی در ۲۴ ساعت سه ساعت استفاده می‌کنند که هر کیلو وات تا ۳۰ افغانی هزینه دارد.

XS
SM
MD
LG