لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۰

سومین روزِ هفتۀ کاهش خشونت‌ها و محدود شدن حمله‌های طالبان


آرشیف
آرشیف

روز سوم هفتۀ کاهش خشونت‌ها و حمله‌های محدود طالبان در افغانستان. وزارت امور داخله می‌گوید که تا پس از چاشت روز دوشنبه در سراسر کشور سه حمله صورت گرفته است.

در همین حال، شهروندان کشور هم از کاهش خشونت خرسند استند.

حمیدالله ۴۰ ساله می‌خواهد پس از پانزده سال به‌روستایش برگردد.

او که اشک خوشی در چشمانش پیداست می‌گوید که پس از مدت‌ها می‌تواند خانواده و پدر کلان خود را ببیند.

او می‌افزاید: "من خیلی خرسندم چون بعد از ۱۵ سال به قریه پدری خود میروم. من ۲۲ ساله بودم که از قریۀ خود آمدم، اینجا وظیفه دولتی گرفتم و نتوانستم دوباره به خانه برگردم."

حمیدالله باشندۀ اصلی ولسوالی چک میدان وردک است.

خواهرش با حمیدالله تماس گرفته است و به او گفته که با آغاز مرحلۀ کاهش خشونت‌ها و آرامی نسبی چشم براه‌اش هستند.

او گفت: "نخست خواهرم زنگ زده بود گفت دهکده ما امن شده است. بیا که بیبینمت. آرزوی من دیدن روستای خودما است. دوستانم و خانواده را صحیح و سالم بیبینم این بزرگ ترین آرزوی من است."

هفتۀ کاهش خشونت‌ها روز شنبه آغاز شد و اکنون روز سوم این هفته است.

در این هفته حمله‌های طالبان به‌گونۀ چشمگیر کاهش یافته اند.

پیش از آغاز هفتۀ کاهش خشونت‌ها شمار حمله‌های طالبان ۷۰ تا ۸۰ حمله در روز بود و در جریان این روند تعداد این حمله ها به ۱۰ حمله در روز کاهش یافته است.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رادیوی آزادی گفت تا پس از چاشت دوشنبه ۳ حمله در سراسر افغانستان صورت گرفته است.

صرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

او افزود: "طالبان امروز سه حمله کرده اند. طالبان یک حمله بر خیزش‌هایی مردمی کرده اند که در آن سه تن کشته و ۵ تن دیگر زخمی شده اند. همین گونه در انفجار ماین کنارجاده در ولایت هلمند سه زن زخم برداشته اند و در رویداد دیگر محمد علی حسنی ولسوال دره صوف بالایی سمنگان با دو پولیس همراهش از سوی طالبان اختطاف شده اند.

با این حال مقام‌های امریکایی گفته اند که اگر روند کاهش خشونت‌ها موفقانه به پایان برسد، توافقنامۀ صلح امریکا با طالبان در ۲۹ فبروری امضا خواهد شد.

پس از امضای این توافقنامه گفتگوهای بین‌الافغانی آغاز خواهند شد و بربنیاد توافقنامۀ صلح امریکا با طالبان نیروهای بین‌المللی از کشور به گونۀ تدریجی بیرون خواهند شد.

متحدان بین‌المللی افغانستان می‌گویند که جنگ افغانستان از راه‌های مسالمت‌آمیز پایان خواهد یافت و تاکید می‌کنند که برای رسیدن به این هدف باید افغان‌ها با هم گفتگو کنند و در باره سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

گزارش: از گیتی صدیقی

XS
SM
MD
LG