لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

منابع: امریکا از غنی می‌خواهد مراسم تحلیف را به تعویق بیندازد


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

ایالات متحده از رئیس جمهور اشرف غنی می‌خواهد مراسم تحلیفش را به تعویق بیندازد.

این را دو منبع آگاه به آژانس خبری رویترز گفته اند.

این خواست به دلیل نگرانی‌های صورت گرفته که تحلیف غنی شاید جنجال‌های انتخاباتی با رقیبش را شدت بخشد و منتج به خدشه دار شدن تلاش‌های امریکا برای تأمین صلح در افغانستان شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هفته گذشته محمد اشرف غنی را برنده انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان اعلان کرد.

یک مقام افغان گفته است، آقای غنی پلان دارد به روز پنجشنبه سوگند وفاداری یاد کند.

عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی غنی نیز ادعای پیروزی در انتخابات کرده و بر اساس گزارش رسانه‌ها پلان تحلیف همزمان را دارد.

آژانس خبری رویترز نوشته که ادعای پیروزی دو جانب که هیچ‌کدامش را واشنگتن تا حال تبریکی نداده است تلاش‌های امریکا برای صلح با طالبان را با تهدید مواجه می‌سازد، پروسه‌ای که به روز شنبه با آغاز هفته کاهش خشونت‌ها در افغانستان شدت یافت.

دیدار اشرف غنی با زلمی خلیلزاد در ارگ ریاست جمهوری افغانستان
دیدار اشرف غنی با زلمی خلیلزاد در ارگ ریاست جمهوری افغانستان

هدف از کاهش خشونت‌ها هموار ساختن راه برای امضای یک توافق صلح میان امریکا و طالبان است. قرار است بعد از امضای این توافق مذاکرات بین‌الافغانی به هدف ختم جنگِ نزدیک به دو دهه در افغانستان آغاز شود.

گفته می‌شود جنجال انتخاباتی میان غنی و عبدالله، تعیین اعضای هیئت مذاکره کننده افغان با طالبان را دشوار بسازد، پروسه‌ای که قبلاً مملو از مشکلات بوده است.

یک منبع آگاه می‌گوید خاص به سبب همین نگرانی‌ها زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان که در چند روز گذشته در کابل بوده و با رهبران افغان دیدار و گفت‌وگو کرده و از غنی خواسته مراسم تحلیفش را به تعویق بیندازد.

قصر سفید و وزارت خارجه امریکا در این مورد تا حال تبصره نکرده اند و سفارت افغانستان در امریکا نیز از تبصره در این باره خودداری کرده است.

دیدار دونالد ترمپ با سربازان امریکایی در بگرام
دیدار دونالد ترمپ با سربازان امریکایی در بگرام

رئیس جمهور دونالد ترمپ خروج حدود ۱۳ هزار سربازش از افغانستان را یکی از اهداف عمده پالیسی خارجی‌اش قرار داده است و امضای یک توافق با طالبان می‌تواند چانس ترمپ را برای پیروزی در انتخابات امسال امریکا بیشتر سازد.

یک مقام ارشد اسبق افغان گفته، آقای خلیلزاد بر غنی فشار آورده که مراسم تحلیفش را به تعویق بیندازد. منابع که این معلومات را داده اند به دلیل حساسیت موضوع نخواسته اند از آن‌ها نام گرفته شود.

این مقام ارشد پیشین افغان گفته است حتی اگر یک هیئت وسیع برای مذاکرات با طالبان تعیین هم شود جنجال میان عبدالله و غنی می‌تواند تأثیر منفی‌اش را بر این مذاکرات داشته باشد.

نماینده ملکی ناتو در افغانستان نیز دیروز دوشنبه از همه رهبران سیاسی افغان خواهان دیالوگ آرام و سازش شد. نیکولاس کی در صفحه تویترش از جوانب خواست به پروسه صلح و وحدت ملی اولویت دهند. او گفت ناتو از هیچ جانبی که تشن‌ها را دامن می‌زند، حمایت نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG