لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

عظیمی: اگر فیصله‌های کمیسیون شکایات تطبیق می‌شد بحران به وجود نمی‌آمد


دین‌محمد عظیمی، معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی
دین‌محمد عظیمی، معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی

در ادامۀ واکنش‌ها به اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دین‌محمد عظیمی، معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که فیصله‌های این کمیسیون را کمیسیون مستقل انتخابات در چند مورد اجرا نکرده است.

به گفته آقای عظیمی، بر اساس فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی، رمز پاسخ سریع یا کیوآر کود آرای ۲۰۸ محل باید توسط دستگاه خوانده می‌شد، اما کمیسیون تنها کود برگه‌های رأی‌دهی را بررسی کرده و آنرا با ماشین نخوانده است.

معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی به رادیو آزادی گفت فیصلۀ این کمیسیون در بارۀ ۵۲۵ محلی که تفاوت آرای شان در برگۀ نتایج آرا با اطلاعات بیومتریک بالاتر از ۶ بود، همچنان تطبیق نشده است.

او گفت: "۱۰۲ هزار و ۱۳۷ هزار رأی هم به تفیش رفته بود. منظور ما از تفتیش تفتیشی که با صفحۀ هشت طرزالعمل شمارش و ابطال آرا است. دیگر این که فیصله‌های ما تطبیق نشده است. این بحران هم به دلیل این است که فیصله‌های ما تطبیق نشده است. اگر تطبیق می‌شد، آب از آب تکان نمی‌خورد و همه طرف‌ها قناعت می‌کردند."

رادیو آزادی خواست دیدگاه دیگر اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی را در گزارش داشته باشد، اما آنان به تماس‌های پی‌هم رادیوی آزادی پاسخ ندادند.

اما این کمیسیون اعلامیه‌ای در مورد نشست روز دوشنبۀ رهبری این کمیسیون با نهادهای مدنی نیز ویرایش کرده و در ویرایش دوم دیدگاه معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی در پیوند به عدم تطبیق فیصله‌های این کمیسیون از سوی کمیسیون مستقل انتخابات را حذف کرده است.

ویرایش اول
ویرایش اول

دیروز دوشنبه (۵ حوت) در اعلامیۀ این کمیسیون آمده بود که آقای عظیمی گفته که کمیسیون مستقل انتخابات فیصله‌های کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی را مطابق طرزالعمل‌های هر دو کمیسیون تطبیق نکرده است.

در این اعلامیه همچنین از قول آقای عظیمی آمده بود: "اگر بازشماری و تفتیش به صورت درست صورت می‌گرفت، از ۶۵ تا ۸۰ هزار رأی باطل می‌شد که سرنوشت انتخابات را تغییر می‌داد."

در این اعلامیه همچنین به نقل از چمن‌شاه اعتمادی، رئيس دارالانشای کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی آمده بود که اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ بدون هماهنگی با کمیسیون شکایات انجام شده است.

اما این اعلامیه امروز سه‌شنبه ویرایش شده و این دیدگاه‌ها در آن حذف شده است.

ویرایش دوم
ویرایش دوم

با این حال میرزامحمد حقپرست، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخاباتی به رادیو آزادی گفت که ادعاهای معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی دیدگاه شخصی وی است: "این دیدگاه یک فرد است. دیدگاه کمیسیون شکایات انتخاباتی نیست. کمیسیون مستقل انتخابات هفت فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی را در حضور ناظران این کمیسیون تطبیق کرد. مسئلۀ دوم این است که ماموریت انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید."

این در حالی است که مولانا محمد عبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات نیز در پای فیصلۀ این کمیسیون در پیوند به اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری امضا نکرده بود.

XS
SM
MD
LG