لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

منظور پشتین: اعتراضات ما تا عملی شدن تعهدات حکومت ادامه می‌یابد


منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون در میان هوادارانش پس از رهایی از زندان. February 25, 2020
منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون در میان هوادارانش پس از رهایی از زندان. February 25, 2020

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون می‌گوید آن‌ها هنوز هم برای مذاکرات با مقامات حکومت پاکستان آماده هستند، اما مذاکراتی که نتایج عملی داشته باشد.

منظور پشتین گفت، تا زمانی که تعهدات انجام شده با آن‌ها عملی نشود اعتراضات‌شان ادامه خواهد داشت.

پشتین دیروز سه‌شنبه (۶ حوت) بعد از رهایی از زندان در دیره اسماعیل خان به رادیو آزادی گفت: " پی‌تی‌ام از روز اول برای مذاکرات تلاش کرده است. ما تقاضا کردیم که با ما مذاکره شود و به خواسته‌های ما گوش داده شود. این خواسته‌ها البته تنها شنیده نشوند بلکه عملی گردند. تا زمانی که در خاک ما مرگ‌های بدون محاکمه، گم شدن و بعد کشته شدن مردم، بی‌عدالتی‌ها و فعالیت‌های غیر قانونی و ظلم و جبر ادامه داشته باشد، اعتراضات ما هم ادامه خواهد یافت."

منظور پشتین در (۲۶ ماه جنوری) در منطقه تهکال پیشاور از سوی پولیس پاکستان دستگیر شد و یک ماه در زندان بود.

مقامات پاکستانی اتهام وارد می‌کنند که منظور پشتین روز ( ۱۸ جنوری) در دیره اسماعیل خان در سخنرانی خود خلاف قانون اساسی پاکستان سخن گفته و به نفرت انگیزی دامن زده است. اما منظور پشتین و رهبران دیگر جنبش تحفظ پشتون این ادعا‌ها را رد می‌کنند.

رهبر "پی‌تی‌ام" گفت، آن‌ها کدام غداری نکرده‌اند و کدام گام ضد قانون اساسی هم نبرداشته اند: "در قانون اساسی غداری به این عمل گفته می‌شود که کسی قانون اساسی را پامال کند. قانون اساسی را جنرالان شکسته اند. آن‌ها با قانون اساسی مخالفت نشان داده اند یعنی اداره‌های دی‎جی و آی‌اس‌پی‌آر که یکی فیصله قضایی صادر کرده و دیگرش با آن مخالفت نشان داده است. اگر در اینجا ظلم و جبر صورت می‌گیرد با آن مخالفت خواهیم کرد. اگر در این رابطه کسی اتهام وارد می‌کند، بدانند که ما هرگز عقب نشینی نخواهیم کرد."

سعید اختر وکیل مدافع منظور پشتین دیروز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت محکمه در هشت قضیه ضمانت منظور پشتین را قبول کرد و امر رهایی او را صادر نمود.

عارف وزیر
عارف وزیر

قبل از این عارف وزیر ۳۵ ساله یک عضو مهم دیگر جنبش تحفظ پشتون بعد از سپری کردن دو ماه در زندان در ۸ فبروری آزاد شد.

عارف وزیر گفته است در جریان فعالیت دو ساله جنبش تحفظ پشتون شش بار زندانی شده و مجموعاً در حدود ۱۳ ماه را در حبس سپری کرده است.

عارف وزیر گفت ۲۰ ساله بود که جنازه‌های پدر، برادر، کاکا و پسر کاکایش یکجا به خانه آورده شدند.

اعضای جنبش تحفظ پشتون می‌گویند، آن‌ها خواهان پیدا کردن افراد لادرک شده، جلوگیری کشتارهای طرحریزی شده، متوقف شدن کشتارهای بدون محاکمه و قطع شدن روابط ارودی پاکستان با گروه‌های افراطی مسلح می‌باشند.

اما حکومت پاکستان مکرراً گفته است که در این موارد اقدام کرده و قربانی زیاد داده که امروز به گفته آن‌ها در مناطق قبایلی امنیت تأمین شده است.

XS
SM
MD
LG