لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

اتحادیه زرگران کابل: پولیس خواسته تا زرگران خود امنیت شان را بگیرند


آرشیف
آرشیف

اتحادیه زرگران کابل می‌گوید، مسئولان امینتی سرای شهزاده از زرگران خواسته تا برای تأمین امنیت شان، خود آنان افراد مسلح توظیف کنند.

‌لت و کوب یکی از صرافان و دزدیده شدن دکان او از سوی دزدان مسلح به روز دوشنبه همین هفته، رویدادی است که زرگران سرای شهزاده را نگران امنیت جان‌شان کرده است.

شماری از این زرگران می‌گویند که پس از این رویداد آمر حوزه اول امنیتی پولیس به آنان گفته است که خود آنان برای تأمین امینت‌شان دست به کار شوند و افراد امنیتی شخصی بگمارند.

ذبیح الله حبیبی رئیس اتحادیه زرگران با تأیید این ادعا به رادیو آزادی گفت: "ما از آن‌ها خواهش کردیم که برای تأمین امنیت این مردم پوسته‌های امنیتی ایجاد شود که از تکرار موضوعات امنیتی جلوگیری شود اما آن‌ها (پولیس) گفتند که در پالیسی دولت چنین مورد نیست که ما بتوانیم پوسته ایجاد کنیم اما اگر شما پوسته ایجاد می‌کنید خود تان نفر توظیف کنید لباس و سلاح بگیرید."

در سرای شهزاده کابل حدود ۱۵۰ زرگر و ده‌ها دکان تبادله پول موقعیت دارد و روزانه صدها تن برای معاملات تجارتی و خرید طلا به آن‌ها سر می‌زنند.

سرای شهزاده
سرای شهزاده

رویداد اخیر سرای شهزاده، زرگران این سرای را نگران کرده و آنان می‌گویند حکومت باید امنیت آنان را تأمین کند.

عبدالحکیم عزیزی، و حسیب الله دو تن از آنان به رادیو آزادی گفتند: " او [آمر حوزه] گفت که ساعت هشت صبح باید زرگری‌های تان را باز و ساعت پنج و سی عصر ببندید و اگر از پنج و سی به شش رسید مسئولیت آن به دوش خود تان است و صبح هم اگر قبل از ساعت هشت دکان‌های تان را باز کردید مسئولبت امنیتی آن بر می‌گردد به خود تان."

"آمر حوزه آمد در نشست شورای زرگران با ما صحبت کرد. به ما گفت که خودتان دست به کار شوید و پنج شش فرد مسلح را استخدام کنید. ما هم در نظر داریم تا جمعه و یا شنبه باهم جمع شویم و در مورد تصمیم بگیریم تا چند فرد مسلح استخدام کنیم به آن‌ها معاش تعیین کنیم و امر سلاح را برای‌شان بگیریم."

اما فرماندهی پولیس کابل این گفته‌ها را رد می‌کند.

فردوس فرامرز سخنگوی فرماندهی کابل
فردوس فرامرز سخنگوی فرماندهی کابل

فردوس فرامرز سخنگوی فرماندهی پولیس کابل به رادیو آزادی گفت که برای تأمین امنیت سرای شهزاده و زرگران این سرای پولیس تدابیر جدی روی دست دارد.

او گفت: "در ارتباط تأمین امنیت دکان‌های زرگری سرای شهزاده پولیس به خصوص حوزه اول امنیتی شهر کابل تدابیر امنیتی‌شان را در آن ساحات دارند و مصروف تأمین امنیت‌شان در شب و روز هستند."

این در حالیست که چندی پیش باشنده‌های کابل با مشکلات جدی رویدادهای جنایی روبه‌رو بودند تا این که وزارت داخله افغانستان تدابیر امنیتی ویژه را به راه انداخت که به دنبال آن به گفتۀ وزارت داخله جرم‌های جنایی در کابل به اندازۀ چشم‌گیر کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG