لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

جزئیات تازه در مورد تشکیل هیئت برای مذاکرات بین‌الافغانی


شماری از نماینده های گروه طالبان در قطر
شماری از نماینده های گروه طالبان در قطر

دو روز دیگر به امضای توافق‌نامه صلح مقام‌های امریکایی و نمایندگان طالبان باقی مانده است، حکومت افغانستان هم می‌گوید که تلاش‌ها را برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آغاز کرده است.

وزارت دولت در امور صلح می‌گوید دیدارها و گفت‌وگوهایی را برای چگونگی آغاز روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با شماری از مقام‌های خارجی آغاز کرده است.

ناجیه انوری سخنگوی این وزارت گفت: "دیدار وزیر دولت در امور صلح با سفیران و نمایندگان شماری از کشورها و نیز همکاران بین‌المللی به روند صلح متمرکز است تا این که تبادل دیدگاه‌ها صورت گیرد و بخاطر حمایت از این روند گروه حامیان صلح ایجاد شود."

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

گزارش‌های پخش شده در حساب تویتر سلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح افغانستان نشان می‌دهند که او در این اواخر با شارژدافیر جرمنی، نمایندۀ اتحادیه اروپا و شماری دیگر از نمایند‌گان کشورها در کابل دیدارهایی داشته است.

بانو انوری گفت، هیئت گفت‌وگو کنندۀ افغانستان برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی که ده روز پس از امضای توافق صلح امریکا با طالبان آغاز خواهد شد تعیین شده است و کار روی ظرفیت سازی این هیئت ادامه دارد.

پیش از این حکومت افغانستان گفته است که شمار اعضای هیئت مذاکره کننده از سوی افغانستان به ۱۵ تن می‌رسد.

به تازه‌گی تلویزیون امریکایی "سی‎ان‌ان" به گفته یک منبع نگاشته است که ۵ تن این هیئت اعضای حکومت و ده تن دیگر اعضای این هیئت شامل چهره‌های سیاسی، اعضای جامعه مدنی و شماری از مدافعان حقوق بشری هستند.

سی‌ان‌ان نوشته تا کنون روشن نیست که رهبری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را چه کسی برعهده خواهد داشت.

زلمی خلیلزاد، جورج بیزوس وکیل نیلسن مندیلا، مورون معشر وزیر خارجه اردن و یا فدریکا موگرینی نمایندۀ پیشین اتحادیۀ اروپا؟

حکومت افغانستان در بارۀ چگونگی یافته‌های گزارش سی‌ان‌ان به تماس‌های مکرر رادیو آزادی پاسخ نداد.

این نیز روشن نیست که در ترکیب هیئت افغانستان تغییری به میان خواهد آمد و یا نه؟

وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که این هنگام آغاز گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی مشخص خواهد شد.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان حین صحبت با نماینده های گروه طالبان در قطر
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان حین صحبت با نماینده های گروه طالبان در قطر

این در حالیست که افغانستان در شش روز گذشته گواه هفته کاهش خشونت‌ها است، موضوعی که زمینه را برای امضای توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان فراهم می‌سازد.

قرار است به روز شنبه هفتۀ آینده توافق‌نامه صلح میان مقام‌های امریکایی و نمایند‌گان طالبان در قطر امضا شود.

اما این که از حکومت افغانستان برای اشتراک در مراسم امضای این توافق‌نامه دعوت شده است یا نه حکومت افغانستان تا کنون در این باره چیزی نگفته است و به تماس‌های رادیو آزادی نیز پاسخ نداد.

با این همه اسدالله واحدی استاد پوهنتون و یکی از کارشناسان گفت، نیاز است تا حکومت افغانستان از فرصت‌های به میان آمده استفاده بهینه کند: "برای حکومت ضرور است تا دیگر از این حالت (جنجال‌های داخلی) بیرون شود، دشمنی را فراموش کند با یکدیگر دست دهند تا جنگ پایان یابد."

پیش از این برچگونگی گزینش هیئت گفت‌وگو کننده صلح از سوی حکومت افغانستان جنجال هایی وجود داشته است، معضلی که تاکنون روشن نیست حل شده است یا نه؟

XS
SM
MD
LG