لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

روز ملی سرباز؛ 'عساکر معلول از بی‌توجهی حکومت به وضعیت شان شکایت دارند'


مهرالله صافی سرباز معلول اردوی ملی افغانستان همراه با دو طفلش در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار.
مهرالله صافی سرباز معلول اردوی ملی افغانستان همراه با دو طفلش در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار.

امروز نهم حوت مصادف است با روز ملی سرباز. شماری از سربازان که در نتیجه جنگ‌ها معلول شده‌اند از عدم توجه دولت به وضعیت زندگی‌شان شکایت دارند.

آنان می‌گویند، حالا زندگی برای شان بسیار دشوار شده است.

یکی از این سربازان سید اقبال است که در جریان انجام وظیفه یک چشمش را از دست داده و هر دو پایش معلول شده، او حالا با دشواری زندگی می‌کند.

سید اقبال ۴۵ساله به رادیو آزادی گفت، ۱۷ سال پیش با شور و شوق سربازی را انتخاب کرده بود.

به گفته سید اقبال یک‌ونیم سال پیش در عملیات‌های خاص در زون شرق زخمی شد و دیگر نتوانست به وظیفه برود: "مدت ۱۷ سال در اردو بودم در عملیات‌های خاص رفته بودم. یک چشمم را از دست دادم شش مرمی به پای چپ‌ام خورده و سه مرمی هم در پای راستم. حالا با عصا راه می‌روم و یک‌ونیم سال می‌شود که در خانه استم."

سید اقبال گفت، قبلاً معاشش داده می‌شد اما حالا که تقاعد کرده یک افغانی هم نگرفته ا ست. او گفت سرپناه ندارد و در خانه کرایی زندگی می‌کند.

سید اقبال سرباز افغان که از ناحیه دو پا و یک چشم معیوب شده است.
سید اقبال سرباز افغان که از ناحیه دو پا و یک چشم معیوب شده است.

سید اقبال که پدر سه فرزند است، به صلح چشم امید بسته است. او می‌گوید زمانیکه صلح تأمین شود سربازان افغانستان دیگر کشته نمی‌شوند و همه در فضای صلح زندگی خواهند کرد.

او افزود: "صلح و آرامی که باشد همه در فضای صلح زندگی می‌کنند چه سرباز، افسر و یا هم یک فرد عادی همه صلح می‌خواهند. ۵ هزار افغانی هم اگر به نیروهای امنیتی بدهند مقصد صلح باشد."

بر اساس برخی گزارش‎ها زندگی خانواده‎های سربازانی‎که جان خود را در جریان وظیفه از دست داده اند و یا معلول شده‌اند، با مشکلات فراوان مواجه‎است.

تهمینه که شوهرش سرباز اردوی ملی بود و چهار ماه قبل در ولایت فاریاب کشته شد به رادیو آزادی گفت که حالا با ۵ طفلش زندگی را با مشکلات زیادی می‌گذراند.

او گفت: "پس از مرگ شوهرم زندگی ما بسیار خراب شد. در خانه کرایی بسر می‌بریم. طفل خوردم دونیم ساله است. یکی چهار ساله دیگر ده ساله است. روزی که اولادهایم پلاستیک بفروشند خوب در غیر آن حیران می‌مانم که چه کنم."

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

با این همه حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در پیامی به مناسبت روز ملی سرباز به رسانه‌ها گفته است که حکومت در همکاری و رسیدگی به خانواده‌های قربانیان سربازان و مجروحین و معلولین آن‌ها هیچ کوتاهی نخواهد کرد.

هر چند تا حال در باره تلفات نظامیان در سال گذشته مقام‌های امنیتی چیزی نمی‌گویند، اما محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در ماه دلو در مجمع اقتصادی داووس در سوئیس به یک خبرنگار امریکایی گفته‌است که از سال ۲۰۱۴ به این سو ۴۵ هزار نیروی امنیتی افغان کشته شده‌اند.

به اساس معلومات وزارت‌های دفاع و داخله در حال حاضر تعداد نیروهای اردوی ملی بیش از ۲۰۰ هزار و تعداد پولیس ملی ۱۲۴ هزار تن می‌باشد.

XS
SM
MD
LG