لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

نگرانی‌ها از ادامه فعالیت گروه‌های هراس افگن در افغانستان


آرشیف، شماری از جنگجویان گروه داعش در ولایت ننگرهار
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه داعش در ولایت ننگرهار

بر بنیاد معلومات نهادهای امنیتی افغانستان بیش از ۲۰ گروه هراس افگن در کشور فعالیت دارند.

حالا با امضای توافق‌نامه صلح با گروه طالبان، هنوزهم نگرانی‌ها از ادامۀ فعالیت گروهای دیگر هراس افگن وجود دارند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که این گروه‌ها در کنار گروه طالبان فعال هستند و با پیوستن طالبان به روند صلح، تضعیف خواهند شد.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او گفت: "بدون شک که پیوستن طالبان به روند صلح در تضعیف گروه‌های هراس‌افگن نقش اساسی خواهد داشت. یکی از شرایط همین است که طالبان باید با گروه‌های هراس‌افگن به ویژه القاعده روابط خود را قطع کنند. زمانی که طالبان با این گروه‌ها رابطه نداشته باشد، آن‌ها ضعیف و به‌زودی نابود می‌شوند."

مقام‌های افغان پیش از این گفته‌اند که در کنار طالبان بیش از ۲۰ گروه مسلح داخلی و خارجی دیگر که این مقام‌ها آن‌ها را هراس‌افگن می‌خوانند، در افغانستان فعالیت دارند.

القاعده، داعش، لشکر طیبه، لشکرجنگوی، جیش محمد، جنگجویان چچنی و جنگجویان ازبیک از مشهورترین این گروه‌ها شمرده می‌شوند.

پس از طالبان، داعش در سال‌های اخیر در برخی ولایت‌های افغانستان فعالیت گسترده‌ای داشته و حتی حمله‌های انتحاری و انفجاری را در شهر کابل انجام داده است.

غلام‌علی افغان، معاون کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه می‌گوید که داعش می‌تواند چالش جدی امنیتی را به میان آورد: " در حال حاضر داعش یک مشکل بزرگ است. این گروه سلاح، مهمات و تجهیزات زیادی گردآوری کرده و در حال رشد است. این گروه جنگجو دارد و در حال جلب و جذب است."

اما باری عارض، کارشناس امنیتی افغان می‌گوید که در حال حاضر طالبان به نحوی برای گروه‌های مسلح دیگر زمینه‌های فعالیت را در افغانستان فراهم کرده است.

باری عارض کارشناس امنیتی
باری عارض کارشناس امنیتی

به گفته او، در صورت تطبیق کامل توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان و پیوستن این گروه به روند صلح، بساط گروه‌های دیگر از افغانستان برچیده خواهد شد: "در مورد ۲۲ گروه تروریستی که در افغانستان فعالیت می‌کنند، با یقین باید گفت که اگر توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان درست عملی شود، این گروه‌ها دیگر جای پایی در افغانستان نخواهند داشت."

این در حالی است که پس از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان مذاکرات میان افغان‌ها به‌زودی آغاز خواهد شد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید که در مذاکرات میان افغان‌ها چهارچوبی ایجاد خواهد شد تا بربنیاد آن از نیروهای طالبان نیز برای بهبود وضعیت و تأمین امنیت و ثبات در افغانستان کارگرفته شود.

XS
SM
MD
LG