لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

افغانستان و امریکا اعلامیه مشترک را نشر کردند


 اعلامیه مشترک حکومت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا
اعلامیه مشترک حکومت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا

دولت افغانستاُن و ایالات متحدۀ امریکا امروز شنبه (۱۰ حوت) اعلامیۀ مشترکی را نشر کردند تا بر بنیاد آن زمینۀ صلح پایدار و همه شمول در افغانستان فراهم شود.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در نشست صدور این اعلامیۀ مشترک با مارک سپر وزیر دفاع امریکا و ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو در کابل گفت که در این اعلامیه روی توافق حل بحران ۴۰ ساله در افغانستان توافق شده است، توافقی که در مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان بدست خواهد آمد و عملی خواهد شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

رئیس جمهور غنی همچنان در بارۀ توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان که امروز شنبه در دوحه امضا شد، گفت: "در بخشی از متن توافق‌نامۀ ایالات متحدۀ امریکا و طالبان که به موضوع کاهش خشونت و در نهایت به آتش‌بس دایمی اشاره شده، همچنان در رابطه به مذاکرات مستقیم جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان توافقی شده که ما از آن استقبال می‌کنیم. در برخی نقاط توافق ملاحظاتی وجود دارد که در مذاکرات مستقیم آنرا با طالبان شریک می‌سازیم."

در همین حال مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا بر همکاری‌های همیشگی کشورش با افغانستان و بر مبارزۀ مشترک با هراس افگنی تأکید کرد.

او گفت که اعلامیۀ مشترک حکومت افغانستان با امریکا زمینه‌ها را برای آغاز گفت‌وگوها میان افغانان فراهم می‌سازد.

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا
مارک اسپر وزیر دفاع امریکا

وزیر دفاع امریکا از طالبان خواست تا بر مواد توافق‌نامه صلح با امریکا پابند باشند: "اگر طالبان بر تعهدات‌شان عمل نکنند، نه تنها این که فرصت گفت‌وگوها را با مردم افغانستان از دست می‌دهند بل ایالات متحدۀ امریکا نیز توافق‌نامۀ صلح را باطل اعلام خواهد کرد."

از سویی هم ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو پیشرفت‌ها در گفت‌وگوهای صلح افغانستان را به معنای عقب گرد نمی‌داند.

به گفتۀ آقای ستولتنبرگ افغانستان دیگر مخفیگاه‌های هراس افگنان نیست و آن زمان‌ها گذشته است که هراس‌افگنان جهان را از افغانستان تهدید می‌کردند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

او گفت: "برای حمایت از روند صلح ناتو حضورش را در افغانستان کاهش می‌دهد اما این کاهش مشروط و وابسته به وضعیت خواهد بود. ما با هم به افغانستان آمده‌ایم، حضور مان را با هم تنظیم می‌کنیم و در یک زمان درست با هم افغانستان را ترک می‌کنیم. اما این کار را زمانی کرده می‌توانیم که ما مطمین شویم که نیروهای امنیتی افغانستان دیگر به کمک مان نیاز ندارند و این کشور دیگر مخفیگاه هراس افگنان نیست."

بر اساس اعلامیۀ مشترک افغانستان و امریکا هیچ گروه تروریستی از خاک افغانستان تهدیدی برای امریکا و متحدانش ایجاد نخواهد کرد، نیروهای امریکایی و ایتلاف بین‌المللی بر اساس یک جدول زمانی افغانستان را ترک خواهند کرد، برای مذاکره با طالبان یک تیم مذاکراتی همه شمول تشکیل خواهد شد و بر اساس آن زمینۀ آتش‌بس دایمی فراهم خواهد شد.

XS
SM
MD
LG