لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

تبصره روزنامه‌های هندوستان تایمز، تودی و دان در مورد توافق امریکا و طالبان


مراسم امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان مسلح در دوحه. February 29, 2020
مراسم امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان مسلح در دوحه. February 29, 2020

روزنامه هندوستان تایمز به مراسم امضای موافقت‌نامه صلح بین امریکا و طالبان در شهر دوحه قطر اشاره کرده و نوشته است در چند دهه اخیر این اولین بار است که نماینده هند در یک مراسمی اشتراک می‌کند که طالبان در آن دخیل هستند.

به نوشته روزنامه هند مسایل مربوط به توافق امریکا و طالبان را از نزدیک مشاهده کرده و بطور خاص این موضوع را بخاطر مهم می‌شمارد که یک گروه افراطی که به پاکستان هم ارتباط دارد در آن دخیل می‌باشد.

کوماران سفیر هندوستان در دوحه از کشور خود در این مراسم نمایندگی می‌کند. به نوشته روزنامه در آغاز هفته که گذشت نریندرا مودی صدراعظم هند و دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا در مورد این توافق صحبت کردند.

روزنامه هندوستان تایمز می‌نویسد که کارشناسان امور سیاسی در هند بر این ادعا اطمینان پیدا کرده‌اند که واشنگتن، پاکستان را یک شریک با اعتماد حساب نمی‌کند، اما مردم هندوستان می‌گویند آن‌ها می‌دانند که برای ایجاد موافقت‌نامه با طالبان پاکستان همکاری کرده، اما این موافقت‌نامه نباید سبب شود که امریکا فشارهای خود را بخاطر سرکوب گروه‌های تروریستی در پاکستان کاهش بدهد.

روزنامه هندوستان تایمز از قول یک عضو گروه بین‌المللی بحران اندرو واتکینز نوشته است که می‌گوید مردم در مورد نشر تمام مواد این موافقت‌نامه شک دارند.

در همین حال روزنامه پاکستان تودی از قول وزیر خارجه پاکستان شاه محمود قریشی نوشته است که می‌گوید پاکستان خواستار خروج مسئولانه قوای امریکا از افغانستان می‌باشد.

روزنامه می‌افزاید قریشی که امروز شنبه در دوحه صحبت می‌کرد این روز را بسیار مهم خوانده و امیدوار است که این موافقت‌نامه دروازه صلح و ثبات را در افغانستان باز نماید.

او همچنان گفته است پاکستان برای تحکیم صلح پایدار در افغانستان تلاش‌های خود را ادامه می‌دهد.

روزنامه پاکستان تودی می‌افزاید که آقای قریشی قبل از این در ملاقات با جامعه پاکستانی‌های مقیم قطر گفته بود که این پیمان امریکا با طالبان یک دروازه نو پیشرفت را در منطقه باز می‌کند.

روزنامه دان پاکستان هم در شماره امروز خود در این مورد تبصره کرده که در یک بخش آن می‌نویسد بیانات اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا که گفته است طالبان تعهد کرده‌اند دیگر به فعالیت‌های افراطگرایان در خاک افغانستان اجازه نخواهند داد، امیدوار کننده می‌باشد.

روزنامه دان در بخش دیگری نوشته است هر چند از یک طرف این پیمان برای مردم افغانستان که در گذشته امپراطوری‌های بریتانیا و شوروی سابق را شکست داده اند یک پیروزی خواهد بود، اما از طرف دیگر روزنامه به وضعیت نامعلوم آینده افغانستان اشاره کرده است.

روزنامه می‌افزاید در این توافق مذاکرات بین‌الافغانی هم شامل است که یک مرحله پیچیده می‌باشد.

به نظر نویسنده مطلب در روزنامه پاکستانی طالبان خواهان رهایی پنج هزار جنگجوی خود از زندان‌های حکومت افغانستان شده‌اند، در حالی که معلوم نیست حکومت افغانستان این عمل را انجام خواهد داد یا خیر؟

این هم معلوم نیست که آیا تمام جنگجویان طالبان که در بین خود به گروه‌های مختلف وفادار می‎باشند به گذاشتن اسلحه آماده خواهند شد یا نه؟

نگرانی دیگر تأمین حقوق زنان می‌باشد.

در اواخر حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان هم گفته است با بعضی موارد موافقت‌نامه امریکا با طالبان اختلاف نظر دارد.

نامبرده، نام امارت اسلامی را یکی از این اختلافات‌ها خواند که به گفته او این گروه باید تحریک طالبان یاد شود.

XS
SM
MD
LG