لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

نگرانی‌ها از ارائه خدمات صحی و احتمال شیوع ویروس کرونا در غور


آرشیف، کارمند صحی هرات در حال اندازی‌گیری درجه تب یک افغان که تازه از ایران برگشته است.
آرشیف، کارمند صحی هرات در حال اندازی‌گیری درجه تب یک افغان که تازه از ایران برگشته است.

به دنبال تأیید یک مورد ابتلا به ویروس کرونا در هرات، و نشر خبر سه فرد مشکوک به کرونا در ولایت غور نگرانی در بین مردم ولایت غور بالا گرفته است. رفت و آمد بین غور و هرات زیاد است. غور و هرات در کنار هم واقع شده و بیشتر نیازمندی مردم غور از شهر هرات تأمین می‌شود.

کمبود امکانات در مراکز صحی و عدم کنترول مسافران، از نگرانی‌های اصلی در غور است.

محمد وزیر نورانی و سید احمد از باشنده‌های ولایت غور می‌گویند: "کارگرهای ما که از ایران بر می‌گردند بدون تشخیص و قرنطینه به خانه‌های‌شان می‌روند. در ولسوالی‌ها هیچ نوع تدابیری برای پیش‌گیری و تشخیص وجود ندارد و به عنوان یکی از نگرانی‌های جدی است."

"از حکومت خواست ما این است که در دروازه‌های ورودی شهر تیم‌های سیار صحی را جابه‌جا کند تا کسانی که از ایران می‌آیند مورد معاینات قرار بدهند تا نشود که ویروس کرونا را به غور انتقال دهند."

جمعه‌گل یعقوبی، رئیس صحت عامه ولایت غور هم این انتقاد‌ها را می‌پذیرد و می‌گوید: "نگرانی ما هم همین است که دسترسی ما در ولسوالی‌هایی مثل ولسوالی پسابند و چهارسده و دیگر ولسوالی‌هایی که مسیرهای منتهی آن‌ها به شهر فیروزکوه مسدود است. دسترسی ما به آن‌ها کم است. امکاناتی که بخاطر وقایه و کنترول مرض کرونا است، نمی‌تواینم انتقال بدهیم. کارهایی که ما انجام داده‌ایم فقط موضوعات را از طریق تلفون و ملا امامان آگاهی داده‌ایم. از دواهای موجود می‌توانند استفاده کنند. در تلاش هستیم که وسایل روان کنیم."

غلام ناصر خاضع والی غور
غلام ناصر خاضع والی غور

از سوی دیگر غلام ناصر خاضع والی غور می‌گوید با آنکه هیچ واقعه مثبت کرونا در این ولایت ثبت نشده، اما نگرانی‌ها به دلیل همجوار بودن غور با ولایت هرات پابرجاست.

به گفته آقای خاضع آنان تدابیر را برای جلوگیری از شیوع این ویروس روی دست گرفته‌اند: "ما تدابیر لازم اتخاذ کرده‌ایم. کورس‌ها را برای مدتی متوقف کرده‌ایم. تدابیر خاصی که از جانب ریاست صحت عامه در قسمت شستن دست‌ها حفظ‌الصحه و استفاده از ماسک و دیگر وسایل را ابلاغیه داده‌ایم. و حتی ریاست صحت ماسک رایگان در شهر توزیع کرده است."

مسئولان وزارت صحت عامه افغانستان از شناسایی ده‌ها مورد مشکوک خبر داده، ولی تا حال تنها یک مورد آن در هرات مثبت بوده است.

XS
SM
MD
LG