لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

دسته ثبات و همگرایی: به‌زودی برای چهار ولایت والی‌های جدید معرفی می‌کنیم


آرشیف
آرشیف

دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی می‌گوید به زودی برای چهار ولایت والی‌های جدید معرفی می‌کند.

پس از چند روز خاموشی، دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی می‌گوید در شماری از ولایات والی‌های جدید معرفی می‌کند.

فضل‌احمد معنوی، عضو ارشد این دسته انتخاباتی می‌گوید همزمان با آمادگی تیم دولت‌ساز برای برگزاری مراسم تحلیف محمداشرف غنی، عبدالله عبدالله تصمیم گرفته که والی‌های جدیدی معرفی کند.

فضل احمد معنوي
فضل احمد معنوي

آقای معنوی می‌افزاید: "پس از توافق صلح امریکا و طالبان برای حل جنجال‌های انتخاباتی پیشرفتی نشده است. کسانی که از سوی امریکا و سیاسیون افغان در این باره میانجی‌گری کرده بودند، آنها نیز حالا رفت و آمدی ندارند. حالا که ارگ برای اجرای مراسم تحلیف آمادگی می‌گیرد،ریاست اجرائیه نیز در این باره نشست‌ها برای گماشتن والیان را از سر گرفته است."

یک منبع دیگر نزدیک به عبدالله عبدالله به رادیو آزادی می‌گوید که قرار است والیان ولایت‌های تخار، فاریاب، بدخشان و دایکندی از سوی آقای عبدالله معرفی شوند.

پس از آن که کمیسیون مستقل انتخابات اشرف غنی را برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، عبدالله عبدالله نتایج انتخابات را غیرقابل قبول خواند و خودش را پیروز انتخابات اعلام کرد.

آقای عبدالله گفته که "حکومت همه‌شمول" تشکیل می‌دهد و برای شماری از ولایت‌ها والی معرفی می‌کند. این اقدام او واکنش‌های گوناگونی به دنبال داشت. آقای عبدالله در آستانه امضای توافقنامه صلح با طلبان، معرفی والیان جدید را به درخواست امریکا و شماری از رهبران سیاسی متوقف کرد.

اما اداره مستقل ارگان‌های محلی می‌گوید گزینش و معرفی والیان در صورتی قانونی است که از سوی رئیس جمهور منتخب گماشته شده باشند.

سید شاه سقیم سخنگوی این اداره می‌گوید: "بر اساس قانون، معرفی والی برای یک ولایت به گونه‌ای است که یک شخص از سوی اداره مستقل ارگان‌های محل برای رئیس جمهور معرفی می‌شود و رئیس جمهور بر اساس یک حکم وی را به حیث نماینده خود به ولایت معرفی می‌کند، اما این که از سوی یک گروه و یا شخص والی معرفی می‌شود، نه والی و هم این پروسه اهمیت قانونی ندارد."

ریاست جمهوری هم می‌گوید که محمد‌اشرف غنی رئیس جمهور برحال، مراسم تحلیف خود را به حیث رئیس جمهور افغانستان در نوزدهم ماه حوت انجام می‌دهد.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید: "چنانکه معلوم است، قرار است در نوزدهم ماه حوت مراسم تحلیف رئیس جمهور برگزار شود. در همین تاریخ تعیین شده رئیس جمهور مراسم تحلیف خود را انجام خواهد داد."

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور
دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور

ریاست جمهوری یک روز پیش از امضای توافقنامه صلح امریکا و طالبان از برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور خبر داده و گفته بود که به گفته مقام‌های امریکایی آنها باردیگر مراسم تحلیف را به تعویق انداخته‌اند و وزارت خارجه امریکا از این تصمیم رئیس جمهور استقبال کرده بود.

XS
SM
MD
LG