لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

نخستین مرکز تشخیص و درمان بیماری سرطان در بلخ ایجاد شد


اولین شفاخانه تشخیص و تداوی امراض سرطانی در بلخ
اولین شفاخانه تشخیص و تداوی امراض سرطانی در بلخ

مسئولان در شفاخانه "ابو علی سینا"، بزرگ‌ترین شفاخانه شمال افغانستان، از ایجاد نخستن مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های سرطانی خبر می‌دهند.

داکتر کفایت‌الله مسئول این مرکز به رادیو آزادی گفت که مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های سرطان در بلخ ۲۰ بستر دارد و مجهز با تمام وسایل پیشرفته تشخیص انواع سرطان‌ها است.

آقای کفایت‌الله گفت که این مرکز ۱۲ کارمند مختصص و به ارزش پنجاه میلیون افغانی تجهیزات دارد.

مصارف این مرکز صحی از بودیجه ملی افغانستان تأمین می‌شود.

وی افزود: "در این مرکز انواع مختلف بیماری‌های سرطان تشخیص می‌شود و نیز امکانات تداوی و وقایه سرطان‌ها مساعد است. این یک دست‌آورد بزرگ در بخش ارائه خدمات صحی به مردم شمال و شمال شرق است."

به گفته مسئولان، از ایجاد این مرکز درمانی در بلخ حدود ده روز می‌گذرد، اما تا کنون بیش از ۳۰۰ تن به منظور تشخیص و تداوی امراض سرطانی به این مرکز مراجعه کرده‌اند.

شفاخانه ابوعلی سینا ۹ ولایت شمالی افغانستان را تحت پوشش خدمات درمانی قرار می‌دهد.

داکتر کفایت‌الله مسئول مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های سرطانی ولایت بلخ
داکتر کفایت‌الله مسئول مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های سرطانی ولایت بلخ

مسئول مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های سرطانی این شفاخانه به رادیو آزادی گفت که با ایجاد این مرکز از میزان سفرهای درمانی اتباع این کشور به هند و پاکستان کاسته خواهد شد.

به گفته او، این امر از خارج شدن میلیون‌ها افغانی در سال از کشور نیز جلوگیری خواهد کرد.

شمس‌الله یکی از مراجعین مرکز تشخیص و درمان بیماری سرطان در بلخ است.

او به سرطان معده مبتلا است و می‌گوید به هند و پاکستان برای درمان بیماری‌اش بارها سفر کرده، اما داکتران قادر به تشخیص مریضی او نبودند. به تازگی داکتران در این مرکز دریافته‌اند که او سرطان معده دارد.

شمس‌الله می‌گوید مدت یک هفته می‌شود در این مرکز بستری است و وضعیت صحی‌اش نسبت به گذشته به مراتب بهتر شده است.

او به رادیو آزادی گفت: "در پاکستان و هندوستان بیش از هشت صد هزار افغانی مصرف کردم. متأسفانه مرض مرا تشخیص نکردند و هر قسم دوا دادند تکلیفم هر روز زیاد می‌شد. حالا که اینجا بستری هستم، حالتم رو به بهبود است."

داکتران در مرکز تشخیص و تداوی بیماری‌های سرطان در بلخ می‌گویند که نسبت به کشورهای همسایه تداوی در داخل کشور کم‌هزینه‌تر و موثرتر تمام می‌شود. اما به دلیل نبود اعتماد کافی به مراکز صحی داخل کشور، مردم به این مراکز کمتر مراجعه می‌کنند.

مسئولان ریاست صحت عامه بلخ کمبود داروهای بیماری‌های سرطانی در بازارهای افغانستان را از چالش‌های بزرگ در برابر درمان این بیماری در داخل کشور می‌دانند.

XS
SM
MD
LG