لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

'آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نباید مشروط به رهایی زندانیان طالبان باشد'


عبدالسلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح
عبدالسلام رحیمی وزیر دولت در امور صلح

وزیر دولت در امور صلح افغانستان می‌‌گوید رهایی زندانیان طالبان باید پیش‌شرط آغاز مذاکرات میان افغان‌ها نباشد، بلکه موضوع به دست آمده از نتایج این مذاکرات باشد.

عبدالسلام رحیمی می‌گوید که کار به‌شدت جریان دارد تا مذاکرات میان افغان‌ها در زمان تعیین شده، یعنی در دهم ماه جاری میلادی آغاز شود.

آقای رحیمی روز سه‌شنبه (۱۳ حوت) در مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی گفت: "ما مذاکرات را یک فرصت می‌دانیم و با تمام نیرو برای برگزاری آن که بتواند دایر شود، آماده می‌شویم و آماده هستیم. البته دایر شدن آن تنها به ما ارتباط ندارد، بلکه به طرف‌های دیگر نیز مربوط است."

عبدالسلام رحیمی حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل
عبدالسلام رحیمی حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل

آقای رحیمی گفت که روی تعیین تیم مذاکره‌کننده برای گفت‌وگو با گروه طالبان قبلاً بحث شده و در حال نهایی شدن است.

وزیر دولت در امور صلح همچنین تأکید می‌کند که تعداد اعضای این تیم ممکن است ۱۵ تا ۲۰ تن باشد و در این زمینه با تمام جوانب و چهره‌ها گفت‌وگو شده است.

اما عبدالسلام رحیمی می‌گوید که آغاز و ادامه مذاکره میان افغان‌ها کار آسانی نخواهد بود و فراز و نشیب‌های در پیشرو خواهد داشت.

مراسم امضای برقراری صلح در افغانستان میان امریکا و گروه طالبان مسلح در قطر
مراسم امضای برقراری صلح در افغانستان میان امریکا و گروه طالبان مسلح در قطر

به گفته آقای رحیمی، تمام خواست‌های طالبان می‌تواند روز میز مذاکره میان افغان‌ها مطرح و حتی به نتیجه برسد.

در همین حال، سنگر امیرزاده، رئیس دارالانشای گروه تماس جوانان برای صلح می‌گوید که فکر نمی‌کند که مذاکرات میان افغان‌ها به موقع آغاز شود.

او گفت:‌ "حکومت افغانستان وقت زیادی را از دست داده است. من تشویش دارم که با عجله هیئتی ایجاد نشود که سبب تشنج بیشتر سیاسی در افغانستان شود. بنابراین، نیاز است که اگر یکی دو روز تأخیر هم می‌شود یک هیئت همه‌شمول را که انحصاری نباشد تشکیل دهیم."

براساس توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، قرار است که مذاکرات میان افغان‌ها در ۲۰ ماه حوت آغاز شود.

طالبان برای آغاز این مذاکرات بر رهایی ۵ هزار زندانی این گروه از زندان حکومت تأکید دارد، اما حکومت افغانستان می‌گوید که رهایی زندانیان طالبان باید بخشی از گفت‌وگوهای میان افغان‌ها باشد.

XS
SM
MD
LG