لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

مرحله حساس رقابت‌های درون حزبی برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا


مناظره میان نامزدان حزب دموکرات
مناظره میان نامزدان حزب دموکرات

رقابت‌های درون حزبی، سه‌شنبه بزرگ یا سوپر تیوزدی امروز سوم مارچ در چهارده ایالت امریکا برگزار می‌شود.

با آنکه نامزدی دونالد ترمپ برای دور دوم ریاست جمهوری از سوی حزب جمهوریخواه قطعی است اما در انتخابات درون حزبی رقابت جدی میان دموکرات‌ها جریان دارد.

رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری امریکا وارد مهمترین روزش شده و نامزدان احزاب در انتخابات مقدماتی به صورت همزمان اشتراک می‌کنند.

به همین دلیل سه‌شنبه سوم ماه مارچ ۲۰۲۰ میلادی در انتخابات امریکا بنام "سوپر تیوزدی" مشهور است و اهمیت زیاد در تقویم انتخاباتی امریکا دارد زیرا در تعیین فرد پیروز در این رقابت کلیدی مؤثر است.

رقابت‌های درون حزبی با هدف برگزیدن نامزد ریاست جمهوری دو حزب دموکرات و جمهوریخواه برگزار می‌شود.

با این که نامزدی دونالد ترمپ برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری از سوی جمهوریخواهان قطعی است اما رقابت درون حزبی میان دموکرات‌ها به شدت جریان دارد.

در این سه‌شنبه بزرگ "سوپر تیوزدی" پنج نامزد از حزب دموکرات به رقابت می‌پردازند و تلاش خواهند کرد تا از برنده شدن مجدد رئیس جمهور دونالد ترمپ در انتخابات پیشرو جلوگیری کنند.

از جمع اینها، جوبایدن، برنی سندرز و مایکل بلومبرگ مطرح اند.

جوبایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ به عنوان معاون رئیس جمهور امریکا ایفای وظیفه کرده است.

اخیراً پیت بوتجج و سناتور ایمی کلوباچار دو سیاستمدار میانه رو به نفع جوبایدن انصراف دادند با این اقدام بایدن ۷۷ ساله در ۲۹ فبروری پیروزی اش را در ایالت کارولینای جنوبی جشن گرفت.

مایکل بلومبرگ شاروال پیشین و ملیاردر شهر نیویارک برای نخستین بار در انتخابات میان حزبی رقابت می‌کند او بالای مبارزات انتخاباتی‌اش سرمایه گذاری زیاد کرده و این می‌تواند جذابیت جو بایدن را تهدید کند.

برنی سندرز سیاستمدار و سناتور از حزب دموکرات است که یکی از منتقدان سرسخت پالیسی‌های اداره دونالد ترمپ به شمار می‌رود.

پس از این‌که نامزدان مختلف از دو حزب عمده دموکرات و جمهوریخواه ایالات متحده خود را در انتخابات درون حزبی نامزد کردند تا ماه جولای این احزاب نامزد‌های خود را برای انتخابات ریاست جمهوری که در ماه نومبر برگزار می‌شود معرفی می‌کنند.

این رقابت‌ها یک‌ماه پیش آغاز شده و تا هنوز در ایالت‌های آیووا، نیوهمشیر، نوادا و کارولینای جنوبی برگزار شده است.

انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ماه نومبر ۲۰۲۰ میلادی برگزار خواهد شد.

اما اتهام‌های هم وجود دارد.

در آستانه سوپر تیوزدی یا سه‌شنبه بزرگ، وزارت عدلیه امریکا و اداره تحقیقات فدرال اف بی آی از تلاش‌ها برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری امریکا هشدار دادند.

این دو نهاد در بیانیه مشترک در دوم مارچ گفتند که شهروندان امریکا باید آگاه باشند که بازیگران خارجی همچنین تلاش می‌کنند تا بر احساسات عمومی تأثیر بگذارند.

روسیه به مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی امریکا که منجر به برنده شدن دونالد ترمپ شد متهم است.

ترمپ و روسیه این اتهام را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG