لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

آغاز دوباره جنگ میان نیروهای افغان و طالبان در افغانستان


آرشیف، نیروهای افغان در حال درگیری با طالبان
آرشیف، نیروهای افغان در حال درگیری با طالبان

وزارت داخله افغانستان می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته گروه طالبان با اجرای ده‌ها حمله ۶ غیرنظامی را کشته و ۱۴ نفر دیگر را زخمی کرده است.

نصرت رحیمی، سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی مطابق به حکم رئیس جمهوری به کاهش خشونت متعهد هستند.

او گفت: "در ۲۴ ساعت گذشته طالبان بر ۱۶ ولایت کشور ۳۳ بار حمله کردند که در نتیجه آن ۶ فرد ملکی کشته و ۱۴ تن دیگر زخم برداشته‌اند. در پاسخ به این حملات در حالی که نیروهای امنیتی در حالت دفاعی قرار دارند، ۸ مخالف مسلح کشته شده و ۱۵ تن دیگر زخمی شده‌اند."

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وزارت داخله افغانستان در حالی این اظهارات را بیان می‌کند که خبرگزاری اسوشیتدپرس و شماری از رسانه‌های دیگر به نقل از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گزارش داده‌اند که بر اساس توافق‌نامه میان این گروه و امریکا، طالبان بر نیروهای امریکایی حمله نمی‌کنند، اما به عملیات‌شان در برابر نیروهای افغان ادامه می‌دهند.

مارک اسپر، وزیردفاع امریکا نیز روز گذشته (دوشنبه) به خبرنگاران گفت که سطح خشونت در افغانستان پائین نگهداشته شود.

وی گفت که پائین نگهداشتن سطح خشونت می‌تواند زمینه را برای مذاکرات بین‌الافغانی فراهم کند و در نتیجه آن آتش‌بس برقرار شود.

در این حال رولاند کوبیا، نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان امروز سه‌شنبه در تویترش نوشت که حالا زمان اعتمادسازی میان طرف‌های درگیر است و طالبان باید مدت کاهش خشونت را تمدید کنند.

به گفته وی، هرگاه روند حملات طالبان بالای نیروهای افغان تأیید شود، این در تناقض با توافق‌نامه دوحه است.

تا حال طالبان در این مورد به رادیو آزادی چیزی نگفته‌اند.

میرزامحمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله و کارشناس نظامی
میرزامحمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله و کارشناس نظامی

اما میرزامحمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله و کارشناس نظامی به رادیو آزادی آغاز جنگ دوباره را در این چنین شرایط حساس این گونه تحلیل کرد:‌ "من فکر می‌کنم که طالبان با این کارشان نمی‌توانند برای این عملکردشان در اذهان مردم توجیه پیدا کنند. خانواده‌ها و فرزندان طالبان در پاکستان هستند و از آنجا برای شان پول می‌آید. به باور من، این شاید مرحله پروژه‌ای باشد. گاهی جنگ و گاهی هم کاهش خشونت."

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دو روز پیش در کابل گفت که آتش‌بس نسبی تا زمانی ادامه می‌یابد که مذاکرات میان مقامات افغان و طالبان آغاز شود.

در توافق‌نامه میان امریکا و طالبان زمان این مذاکرات روز سه‌شنبه ۱۰ مارچ گفته شده است.

هفته کاهش خشونت‌ها در افغانستان روز شنبه ۲۲ فبروری آغاز شده بود.

XS
SM
MD
LG