لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۹

​هشت صبح: طالبان جنگ را از سر گرفتند، ‌موضع ایالات متحده چیست؟


شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
  • ​هشت صبح

روزنامه هشت صبح در عنوان سرمقاله‌اش این پرسش را مطرح کرده که "طالبان جنگ را از سر گرفتند، ‌موضع ایالات متحده چیست؟"

روزنامه افزوده که طالبان اعلام کرده‌اند که به جنگ با نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهند. به باور نویسنده، این موضع طالبان نشان می‌دهد که آنان حل سیاسی جنگ افغانستان را نمی‌خواهند و خواستار اشغال سراسر کشور با نیروهای مسلح هستند.

هشت صبح می‌افزاید که هدف طالبان از مذاکره با امریکا و اعلام آماد‌گی برای حل سیاسی جنگ، جنبه تاکتیکی داشت. به باور روزنامه، گروه طالبان می‎خواست از ایالات متحده تضمین خروج یا کاهش شدید نیروهای خارجی را بگیرد و بعد به جنگ ادامه دهد.

روزنامه تاکید کرده که نیروهای امنیتی افغانستان ناگزیر هستند علیه طالبان مقاومت کنند. به نوشته روزنامه، پیش از این‌ طالبان حضور نیروهای بین‌المللی و امریکایی را بهانه جنگ می‌دانستند، حال که این نیروها بیرون می‌شوند، ‌دیگر دلیلی برای ادامه جنگ نمانده است.

به تعبیر حالا هیچ رهبر مذهبی و حتی کسانی که روزنامه آنها را "مفتی‌های ظالم پاکستانی" خوانده هم جرأت نمی‌کنند که به قتل نیروهای امنیتی افغانستان فتوا بدهند. هشت صبح در ادامه پرسیده که در صورت ادامه حملات طالبان به نیروهای افغانستان، امریکا و ناتو چه موضعی دارند؟

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش با اشاره به آغاز دوباره جنگ طالبان نوشته است: "طالبان کرام! جهاد شما در افغانستان پایان یافت."

روزنامه طالبان به بهانه حضور نیروهای خارجی در افغانستان، چندین سال در برابر حکومت و نیروهای ملی افغانستان جنگیدند و با راه‌اندازی حملات انتحاری و عملیات نظامی، هزاران شهروند کشور را کشتند و زخمی کردند و تأسیسات عام‌المنفعه را از بین بردند.

روزنامه افزوده است اکنون که امریکا و طالبان به توافق دست یافته‌اند، اصطلاح جهاد طالبان نیز در افغانستان پایان یافت و پس از این پاکستانی‌ها به طالبان دستور جهاد را صادر نکنند.

  • ویسا

و روزنامه ویسا اظهارات مایک پامپیو، وزیر خارجه امریکا را نگران‌کننده دانسته و افزوده که علاوه بر توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان، دو سند محرم دیگر نیز وجود دارد که تنها به اعضای کانگرس امریکا نشان داده می‌شود.

این روزنامه افزوده که چنین اظهارات بهانه‌ای می‌شود برای کسانی که طرفدار پیشرفت زمینه فراهم شده صلح در افغانستان نیستند. ویسا متعقد است که با "اظهارات مشکوک" در مورد صلح نگرانی‌ها از رفتن افغانستان به بحران دیگر ایجاد می‌شود.

XS
SM
MD
LG