لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۳

هدف اشرف غنی از تشکیل کابینه سیاسی و افزایش صلاحیت والی‌ها چیست؟


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین سخنرانی در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین سخنرانی در شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار.

اظهارات تازه محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در باره تشکیل "کابینه سیاسی" و "افزایش اختیارات" والی‌ها، واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است.

آقای غنی دیروز سه‌شنبه (۱۳ حوت) در جمع مسئولان محلی و سران قومی در شرق افغانستان گفت که قصد دارد با تشکیل کابینه سیاسی، مسئولیت‌های خود را با اعضای کابینه تقسیم کند و زمینه مشارکت و نمایندگی گسترده را در حکومت به وجود آورد. او همچنین افزود که به والی‌های ولایت‌های درجه یک هم اختیارات بیشتری تفویض می‌کند.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در توضیح این اظهارات به رادیو آزادی گفت: "حکومت می‌خواهد همزمان با گفت‌وگوهای صلح، بازسازی ادامه یابد، به مناطق دور دست توجه شود و از این رو به والیان صلاحیت بیشتر داده شود. در بحث کابینه سیاسی، هدف این است که در بخش سیاسی فشار بیشتر به دوش رئیس جمهور است. زمانی که [کابینه] سیاسی شود، کار به معینان سپرده می‌شود و مشارکت نیز در نظر گرفته می‌شود."

اما این اظهارات آقای غنی در بحبوحه تلاش‌های صلح و اوج اختلاف‌ها با رقیب انتخاباتی‌اش، عبدالله عبدالله، واکنش‌های مختلفی در پی داشته است.

واکنش‌ها به اظهارات غنی در باره تشکیل کابینه سیاسی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:54 0:00

جاوید کوهستانی، کارشناس سیاسی، می‌گوید که آقای غنی به دنبال خروج از "انزوای سیاسی" است.

جاوید کوهستانی کارشناس سیاسی
جاوید کوهستانی کارشناس سیاسی

او گفت:‌ "رئیس جمهور بخاطر متمرکز شدن قدرت در کاخ ریاست جمهوری و عدم رضایت مردم از مشارکت همگانی، تغییر سیاست امریکا که علاقمندی چندانی دیگر به جمهوریت افغانستان ندارد، خودش را در انزوای سیاسی می‌بیند. امریکا با طالبان کنار آمده. دولت افغانستان نیز برای رهایی از فشار بیشتر تلاش می‌ورزد کابینه‌ای تشکیل دهد که مخالفان خود را شریک سازد."

رحمت‌الله بیژنپور، کارشناس دیگر سیاسی، به این باور است که تهدید طالبان از یک‌سو و تأکید مخالفان سیاسی از سوی دیگر بر تشکیل حکومت، رئیس جمهور را مجبور کرده که حکومت مشارکتی را بپذیرد.

مطیع‌الله خروتی کارشناس سیاسی
مطیع‌الله خروتی کارشناس سیاسی

اما تحلیل مطیع‌الله خروتی کارشناس دیگر سیاسی از سخنان رئیس جمهور چیز دیگری است: "رئیس جمهور برای جلوگیری از بحرانی چون بهره‌وری طالبان از اوضاع، تلاش می‌کند مردم و احزاب در کابینه حضور و نقش داشته باشند. زیرا نمی‌خواهد همه چیز، از جمله بودجه سیاسی شود. این خوب است که هرکه خود را در کابینه ببیند."

آقای غنی این اظهارات را در زمانی به زبان آورده که تصمیم گرفته علی‌رغم مخالفت رقیبان انتخاباتی‌اش، مراسم تحلیف خود را در نهم مارچ برگزار کند. از سوی دیگر، گفت‌وگوهای صلح بین افغانان هم در دهم مارچ آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG