لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

۱۲ ساعت پس از صحبت ترمپ با ملا برادر امریکا بر طالبان حمله هوایی کرد


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد. حمله هوایی امریکا در افغانستان
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد. حمله هوایی امریکا در افغانستان

۱۲ ساعت پس از تماس تلفونی دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا با ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، نیروهای امریکایی در ولسوالی نهر سراج ولایت هلمند به مواضع گروه طالبان حملۀ هوایی کردند.

رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا پس از تماس تلفونی با ملا عبدالغنی برادر به خبرنگاران در واشنگتن گفت: "مشورۀ ما بر این شد که دیگر خشونت نباشد و ما آنرا نمی‌خواهیم. اما ببینیم که چه می‌شود. طالبان با افغانستان سر و کار دارند. باز هم می‌گویم ببینیم که چه پیش می‌آید."

سانی لگت، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان دلیل حملۀ هوایی به طالبان را حملۀ این گروه به یک پوستۀ نیروهای امنیتی افغانستان عنوان کرده است.

آقای لگت در صفحه تویتر خود نوشته که امریکا و حکومت افغانستان توافق نظر دارند، اما به نظر می‌رسد که طالبان قصد مخالفت دارند و خواست مردم برای صلح را نادیده می‌گیرند.

آقای لگت افزوده: "این یک حمله دفاعی بوده که پس از ۱۱ روز برای اولین بار علیه طالبان صورت می‌گیرد. رهبری طالبان به جامعه جهانی تعهد کرده بود که خشونت را کاهش داده و حمله نخواهند کرد. ما از طالبان می‌خواهیم که از حمله‌های بی‌جا دست بردارند و به تعهدات خود پابند بمانند."

این در حالی است که گزارش‌های در پیوند به تلفات نیروهای امنیتی افغانستان در شماری از ولایت‌ها به نشر رسیده است.

کندز از ولایت‌هایی است که پس از امضای توافق‌نامۀ صلح بیشتر تلفات نظامی را داشته است.

صفی‌الله امیری معاون شورای ولایتی کندز امروز چهارشنبه (۱۴ حوت) به رادیو آزادی گفت که طالبان در منطفه باغ شرکت به نیروهای امنیتی حمله کردند که در نتیجه آن ۱۹ تن از نیروهای اردوی ملی و پولیس محلی کشته شده و ۶ تن دیگر زخمی شدند.

عمر ځواک سخنگوی والی هلمند
عمر ځواک سخنگوی والی هلمند

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند نیز تأیید می‌کند که در ولسوالی واشیر این ولایت پوسته پولیس مورد حملۀ طالبان قرار گرفته که در نتیجه دو پولیس کشته و یک تن دیگر هم مجروح شده است.

همچنین زلگی عبادی سخنگوی والی ازرگان نیز از کشته شدن ۶ پولیس و زخمی شدن ۸ پولیس دیگر خبر داده است.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

اما وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که در جریان ۲۴ ساعت طالبان ۳۰ حمله بر نیروهای امنیتی افغانستان در ۱۵ ولایت انجام داده‌اند.

نصرت رحیمی، سخنگوی این وزارت گفت:"با تأسف که در این حملات ۴ ملکی و نیروی امنیتی کشته شدند و ۱۸ ملکی و غیرنظامی دیگر زخمی شدند. همچنان نیروهای امنیتی برای حفاظت از جان خود و ملکیان بر طالبان حمله کردند که در نتیجه ۱۷ تن‌شان کشته و ۱۱ تن دیگرشان زخمی شدند."

در همین حال شماری از سیاسیون و عالمان دین نگران از سرگیری جنگ هستند.

آرشیف، اکرم خپلواک مشاور سابق اشرف غنی
آرشیف، اکرم خپلواک مشاور سابق اشرف غنی

اکرم خپلواک، مشاور پیشین رئیس جمهور غنی می‌گوید آغاز دوبارۀ جنگ مردم را ناآرام کرده است: "ما نتیجۀ یک هفته کاهش خشونت را دیدیم. تمام ملت خوش بودند. اما پس از دیروز همۀ ملت ناآرام هستند. بیایید یک خواست مشترک کنیم. از طالبان می‌خواهیم که تا مذاکرات بین‌الافغانی کاهش خشونت‌ها را نگهدارند."

یک بخش توافق امریکا و طالبان، فراهم کردن زمینۀ کاهش خشونت و آغاز گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی است.

اما گروه طالبان در تازه‌ترین مورد با صدور اعلامیه‌ای جنگ با نیروهای امنیتی افغانستان را از سر گرفته است.

XS
SM
MD
LG