لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

وال استریت ژورنال: 'توافقنامه امضا شده در قطر'، با خطر روبه‌رو است


شماری از روزنامه های جهان
شماری از روزنامه های جهان
  • وال استریت ژورنال

روزنامۀ وال استریت ژورنال نوشته که حملۀ روز چهارشنبه در ولایت هلمند، در واکنش به حملات طالبان علیه نیروهای افغان صورت گرفت.

به باور روزنامه، این حمله نشان می‌دهد که توافقنامه امضا شده در قطر، با خطر روبه‌رو است.

در ادامه آمده که پیلوت‌های امریکایی ساعاتی پس از آنکه رئیس جمهور شان با رئیس دفتر طالبان در قطر گفتگوی تیلفونی کرد، بر مواضع طالبان در جنوب افغانستان حمله کردند.

دونالد ترمپ در مکالمۀ تیلفونی با ملا عبدالغنی برادر ابراز امیدواری کرد که توافق امضا شده در قطر، راه‌ها برای خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان را، در چهارده ماه آینده هموار سازد.

وال استریت ژورنال می‌نویسد، توافق امضا شدۀ روز شنبه، به خاطری با خطر روبه‌رو است که مقام‌های امریکایی از طالبان خواسته بودند تا حملات را متوقف سازند و در نتیجه، آن‌ها برای گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان آماده شوند. اما حالا به‌نظر می‌رسد که چنین نشده است.

طالبان گفته اند، تا هنگامی در گفتگو‌های بین‌الافغانی اشتراک نمی‌کنند که پنج هزار زندانی شان از بند حکومت افغانستان رها شوند.

رئیس جمهور اشرف غنی می‌گوید، این زندانیان را در حال حاضر رها نمی‌کند.

  • نیویارک

روزنامۀ نیویارک می‌نویسد، طالبان سلسلۀ حملات بر نیروهای افغان را پس از امضای توافق پایان جنگ با اردوی امریکا ازسرگرفته اند.

روزنامه به نقل از سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان نوشته که تا چهارشنبه، ۷۶ حمله در بیست و چهار ولایت علیه نیرو‌های امنیتی افغان صورت گرفت.

سَنی لیگیت سخنگوی اردوی امریکا در افغانستان، چهارشنبه در توییتر نوشت که پس از یازده روز، مواضع طالبان را هدف حملۀ هوایی قرار داده اند.

به گفتۀ آقای لیگیت، آنها برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهند داد.

بر اساس آماری که نیویارک تایمز پخش کرده، شصت و شش تن به شمول هفت غیرنظامی از روز شنبه به این‌سو در افغانستان کشته شده اند. در برابر آن گفته شده که نیروهای افغان هم ۲۰ تن از جنگجویان طالبان را در این مدت کشته اند. به نوشتۀ روزنامه، این آمار از سوی منابع مستقل تائید نشده است.

نادر نعیم یک عضو شورای عالی صلح افغانستان در مورد خروج نیروهای امریکایی به نیویارک تایمز گفته که نگرانی‌ها از جنگ داخلی، مشابه زمان پس از خروج نیرو‌های قشون سرخ در افغانستان به میان آمده است.

  • میلیتری تایمز

روزنامۀ میلیتری تایمز هم به نخستین حملۀ هوایی امریکا پس از یازده روز علیه گروۀ طالبان توجه کرده است.

روزنامه بخشی از اظهارات سکات میلر قوماندان عمومی نیرو‌های امریکایی در افغانستان را نشر کرده که به طلوع نیوز گفته است، آنها از خود خویشتنداری نشان دادند و هدف شان کاهش خشونت است.

به گفتۀ آقای میلر، اگر طالبان خشونت‌ها را کاهش ندهند، توافق شکنند است و با خطر روبه‌رو خواهد شد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هم روز سه شنبه گفت که آنها وضعیت را از نزدیک نظارت می‌کنند. ترمپ پیش از امضای توافق با طالبان هم هشدار داده بود که اگر اتفاق بدی افتاد، امریکا با چنان قدرتی به افغانستان خواهد رفت که کسی مثالش را ندیده باشد.

XS
SM
MD
LG