لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

اتهام قتل، اختطاف و تجاوز جنسی، بیش از هزار افغان را در ترکیه راهی زندان کرده است


شهر استانبول، بیشتر افغان‌ها در همین شهر زندگی می‌کنند
شهر استانبول، بیشتر افغان‌ها در همین شهر زندگی می‌کنند

بیش از یک هزار شهروند افغانستان به اتهام اختطاف، تجاوز جنسی، قتل و قاچاق مواد مخدر در ترکیه زندانی اند.

یک منبع در قنسولگری افغانستان در شهر استانبول به رادیو آزادی می‌گوید که بیشتر متهمان کسانی اند که از راه قاچاق وارد ترکیه شده اند.

بر اساس یافته‌های رادیو آزادی از قنسولگری افغانستان در شهر استانبول، اخیراً گراف ارتکاب جرایم از سوی شهروندان افغانستان در ترکیه افزایش یافته است.

بر بنیاد این یافته‌ها، تا ماه ثور سال جاری شمار افغان‌هایی که از سوی پولیس ترکیه به اتهام ارتکاب جرایمی مانند قتل، اختطاف، تجاوز جنسی، دزدی و قاچاق مواد مخدر زندانی شده اند، به یک هزار و یک صد و پنجاه تن رسیده است. در حالی که این رقم تا ماه ثور سال پیش، به ۴۵۰ تن می‌رسید.

از این میان ۳۳۳ تن از محاکم برائت گرفته اند و بقیه در زندان به سر می‌برند.

از میان افغان‌های که در زندان‌های ترکیه هستند حدود ۱۵۰ تن شان بر اساس حکم محاکم از سه سال زندان تا حبس ابد محکوم به مجازات شده و بقیه در انتظار حکم محاکم اند.

قنسولگری افغانستان در استانبول
قنسولگری افغانستان در استانبول

این اطلاعات تنها به ۲۶ ولایت ترکیه مربوط می‌شود که تحت پوشش قنسولگری افغانستان در استانبول است. از بقیه شهرهای ترکیه، به‌شمول انقره اطلاعی در دست نیست.

وزارت مهاجرین افغانستان ارقام دقیقی از افغان‌های زندانی در ترکیه را در اختیار ندارد. اما سخنگوی این وزارت زندانی شدن برخی شهروندان افغانستان در ترکیه را تایید می‌کند.

باسط انصاری سخنگوی وزارت مهاجرین به رادیو آزادی گفت: "البته یک تعداد افغان های ما یا به نسبت عدم آگاهی شان از قوانین یا موضوعات دیگر زندانی هستند. این که ارقام چی تعداد است من نمیدانم، در این باره وزارت امور خارجه می تواند بیشتر پاسخگو باشد."

تماس رادیو آزادی با گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه برقرار شد اما به دلیل اینکه در سفر بود مصاحبه در این باره را به زمان دیگری معطل کرد.

ترکیه پس از ایران و پاکستان بیشترین مهاجر و پناهجوی افغان را در خود جا داده است.

به دلیل اینکه دولت ترکیه صدور ویزا برای افغان‌ها را محدود کرده در سال‌های اخیر هزاران شهروند افغانستان از راه‌های غیرقانونی وارد ترکیه شده اند.

در باره شمار افغان‌هایی که به‌گونه غیرقانونی به ترکیه رفته اند، اطلاع دقیقی در دست نیست؛ اما مسئولان در قنسولگری افغانستان در استانبول می‌گویند که شمار این افراد تخمیناً به دو صد و پنجاه هزار تن می‌رسند. در عین حال ۵۰ هزار افغان دیگر با مدرک قانونی در ترکیه زندگی می‌کنند.

بیشتر این مهاجران را کسانی تشکیل می‌دهند که به مقصد رفتن به اروپا به ترکیه رفته اند.
بیشتر این مهاجران را کسانی تشکیل می‌دهند که به مقصد رفتن به اروپا به ترکیه رفته اند.

شماری از کسانی که به‌گونه غیرقانونی وارد ترکیه شده اند، به دور از چشم پولیس در برخی نهادها و شرکت‌های خصوصی مشغول کار اند، اما با حقوق اندک.

بیشتر این مهاجران را کسانی تشکیل می‌دهند که به مقصد رفتن به اروپا به ترکیه رفته اند.

پس از آنکه در سال گذشته روند ثبت درخواست‌های پناهندگی از کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به اداره مهاجرت ترکیه واگذار شد، رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان کند و دشوار شده است.

XS
SM
MD
LG