لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۱

خلیل‌زاد: سیاسیون فرصت تاریخی صلح را از دست ندهند


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکابرای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکابرای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکابرای صلح افغانستان در یک توییت تازه‌اش از تمام سیاسیون خواسته است که فرصت تاریخی صلح را از دست ندهند.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان که دیروز وارد کابل شد، می‌گوید فرصت تاریخی صلح باید از دست نرود.

وی صبح روز پنج‌شنبه در یک توییت نوشته است: "ما باید در همه جبهه‌ها برای پاک‌سازی موانع‌ای که مذاکرات بین‌الاففانی را کند می‌سازد، عمل کنیم. من بار دیگر از همه افغان‌ها می‌خواهم که نیاز کشورشان را در اولویت قرار دهند، در پیوند به خواست‌‎های ما اقدام کنند، و این فرصت تاریخی را از دست ندهند.

زلمی خلیل‌زاد همچنین می‌گوید امریکا متعهد است تا تبادل زندانیان را فراهم کند.

به گفته خلیل‌زاد، آنها هر دو طرف را حمایت می‌کننند تا شماری زیادی زندانیان از بند رها شوند.

اما حکومت افغانستان می‌گوید، آتش‌بس دایمی و پایان دادن به کشتن افغانها نکاتی اند که راه را برای تامین صلح دایمی باز می‌کند.

لطیف محمود معاون سخنگوی رئیس جمهور روز پنج‌شنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت: "هدف اصلی ما این‌است که به میزان خشونت‌ها و جنگ نکته پایان داده شود و این خواست افغان‌ها است. تلاش‌های ما برای پایان دادن جنگ، کاهش خشونت‌ها و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی ادامه دارد و ما در روشنایی قانون اساسی و منافع ملی به این پروسه ادامه می‌دهیم"

آقای محمود می‌گوید در مورد رهایی زندانیان و مذاکرات بین‌الافغانی مشوره صورت می‌گیرد.

آقای خلیل‌زاد در کابل است و روز گذشته با عبدالله عبدالله و برخی سیاسیون افغان ملاقات کرده است.

عبدالله عبدالله رئیس اجراییه افغانستان و زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا در افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجراییه افغانستان و زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا در افغانستان

دره همین حال وال استریت ژورنال به‌نقل از یک مقام حکومت افغانستان نوشته است که قرار بود زلمی خلیل‌زاد روز گذشته با رئیس جمهور غنی ملاقت کند، اما آقای غنی این ملاقات را رد کرده است.

اما صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی این خبر را رد کرد.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور
صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور

کارشناسان روابط بین‌الملل با اشاره به آخرین پیام آقای خلیل‌زاد می گوینداختلافات در داخل کشور باید کنار گذاشته شود و برای صلح یک نظر واحد به‌میان آید.

داوود مایار یک‌تن از این کارشناسان می‌گوید: "باید بگویم که آقای خلیل‌زاد یک طرف قضیه را مطرح کرده گویا این فرصت تنها برای مردم افغانستان است در این شکی نیست که فرصت برای افغان‌ها در سطح کشور است اما باید می‌گفت که این یک فرصت بسیار بزرگ در سطح دنیا برای امریکا است به باور من امریکا هم باید این فرصت را از دست ندهد که آنها منافع بزرگ‌تر را به‌سطح جهان دارند."

داود مایار کارشناس مسایل سیاسی
داود مایار کارشناس مسایل سیاسی

این در حالی‌است که روز شنبه هفته جاری تفاهمنامه صلح میان امریکا و طالبان امضا شده و اگر تا دهم مارچ در مورد موضوع رهایی زندانیان و همچنان ترکیب هیئت مذاکره کننده‌ی صلح روشنی ایجاد شود، ممکن است مذاکرات میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان آغاز شود.

XS
SM
MD
LG