لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

تیم عبدالله: اگر غنی مراسم سوگند برگزار کند، عبدالله نیز چنین مراسمی برگزار خواهد کرد


آقای عبدالله شب گذشته تایید کرد که مذاکره میان تیم او رئیس جمهور اشرف غنی آغاز شده است.
آقای عبدالله شب گذشته تایید کرد که مذاکره میان تیم او رئیس جمهور اشرف غنی آغاز شده است.

دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می‌گوید، اگر آقای غنی مراسم سوگند برگزار کند عبدالله نیز همزمان چنین مراسمی برگزار خواهد کرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان که بر اساس اعلام نتایج انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات، پیروز این روند نیست، شب گذشته در مصاحبه با تلویزیون خصوصی طلوع نیوز از آغاز مذاکرات تیم‌اش با نمایندگان دسته انتخاباتی محمداشرف غنی سخن گفت. او جزئیات این مذاکره را همه‌گانی نکرد اما گفت که دور اول آن برای پایان دادن به جنجال‌های انتخاباتی دیروز پنج‌شنبه (۱۵ حوت) برگزار شد.

اما فضل احمد معنوی از اعضای ارشد تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله روز جمعه در مصاحبه با رادیو آزادی بخشی از جزئیات مذاکره با تیم انتخاباتی محمد اشرف غنی را فاش کرد.

فضل احمد معنوی عضو ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی
فضل احمد معنوی عضو ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی

او گفت در این مذاکره از طرف محمداشرف غنی، امرالله صالح، فاضل فضلی و دو تن دیگر به نمایندگی از محمد یوسف غضنفر و سرور دانش حضور داشتند. همچنان در این مذاکره که در مهمان خانه وزارت خارجه برگزار شده بود اسدالله سعادتی و عنایت‌الله بابر فرهمند معاونین عبدالله عبدالله، نور رحمان اخلاقی و غلام فاروق مجروح از آقای عبدالله نمایندگی می‌کردند.

به گفته معنوی، خواست اصلی آن‌ها در این مذاکره این بود که نتیجه انتخابات باید باطل شود.

آقای معنوی افزود: "بعداً دو راه وجود دارد، یکی این‌که به تمام شکایات از طرف کمیسیون شکایات تحت نظارت ناظران ملی و در حد امکان ناظران بین‌المللی رسیدگی شود، یا اینکه نتیجه کاملاً واضح است. با وجود همه تقلب‌های صورت گرفته امکانات به دور دوم رفته و مطابق به قانون اساسی افغانستان تا دو هفته دیگر برای برگزاری انتخابات دور دوم آمادگی گرفته شود."

از معنوی پرسیدم که آیا روی ایجاد حکومت مشارکتی مانند حکومت وحدت ملی و تقسیم قدرت بحث شده است یا نه. گفت که هنوز روی این موارد گفتگو نشده اما او تاکید کرد که در صورت رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی و برگزاری انتخابات دور دوم"عبدالله عبدالله برنده است."

مذاکره دیروز نتیجه‌ای در پی نداشت و به گفته تیم ثبات و همگرایی دور بعدی آن ممکن فردا (شنبه، ۱۷ حوت) برگزار شود.

روز گذشته عنایت‌الله بابر فرهمند معاون اول دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله در حساب کاربری توییتر خود نوشته بود که این مذاکره به درخواست زلمی خلیل زاد فرستاده امریکا برای صلح افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین برگزار شده است.

دسته انتخاباتی محمداشرف غنی و سخنگویان ریاست جمهوری از ارائه جزئیات در باره مذاکرات دیروز خود داری می‌کنند اما به گفته یکی از سخنگویان رئیس جمهور مراسم سوگند محمداشرف غنی تا سه روز دیگر به روز دو شنبه برگزار خواهد شد.

لطیف محمود معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت: "رئیس جمهور مراسم تحلیف را برجا خواهد آورد. این مراسم روز دو شنبه برگزار خواهد شد."

اما تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید، در صورت که مذاکرات دو طرف نتیجه ندهد و محمداشرف غنی روز دو شنبه مراسم تحلیف برگزار کند، آقای عبدالله عبدالله نیز مراسم مشابهی را در همین روز به عنوان"رئیس جمهور حکومت همه‌شمول" برگزار خواهد کرد.

معنوی گفت، مراسم تحلیف آقای عبدالله در کاخ سپیدار "دفتر فعلی رئیس اجرائیه" و یا جای دیگری که گنجایش مهمانان بیشتری را داشته باشد برگزار خواهد شد. به گفته او مهمانان داخلی و خارجی در مراسم سوگند عبدالله دعوت شده اند.

راه حل برای جنجال‌های به میان آمده چیست؟

نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون کابل به این باور است که از نگاه حقوقی بحث انتخابات خاتمه یافته و اما از دید سیاسی باید دو طرف با هم به یک توافق برسند.

نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون کابل
نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون کابل

او افزود: "جهان نتایج این انتخابات را تقریباً به رسمیت نشناخته به این معنا که هیچ کس تبریک نگفته و علاقه نگرفته و مراسم تحلیف هم به تعویق افتاده و هر دو طرف می‌خواهد مراسم تحلیف برگزار کند. این یک نوع بحران است. از نظر سیاسی غیر از اینکه طرفین با هم گفتگو کنند و راه حل پیدا کنند."

ستانکزی ایجاد حکومت ائتلافی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله را به دور از امکان نمی‌داند و می‌گوید که ممکن دو طرف به چنین حکومت توافق کنند.

XS
SM
MD
LG