لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۲

ارگ: بازگشت گروه طالبان به قدرت یک فرضیه ناممکن است


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

دفتر ریاست جمهوری افغانستان بازگشت گروه طالبان به قدرت را فرضیه ناممکن خوانده است.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید نظام کنونی افغانستان به اندازه‌ای نیرومند است که با تهدید گروه طالبان فرونمی‌پاشد.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان روز شنبه به رادیو آزادی گفت که این کشور تغییر کرده و حالا نظام طالبانی برای مردم قابل قبول نیست.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

آقای صدیقی افزود:"خطراتی را که از سوی گروه طالب متوجه ما است، همه درک می‌کنیم؛ بخاطری که طالب هنوز هم به مردم، تاسیسات و شهرهای ما دست به حمله می‌زند، اما این که [این گروه] برگردد و قدرت را دوباره به دست بگیرد، یک فرضیه ناممکن است."

این درحالی است دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا دیروز در قصر سفید گفت که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان احتمالاً طالبان قدرت را در این کشور به دست بگیرند.

رئیس جمهوری امریکا گفت که امریکا حدود ۲۰ سال در افغانستان بود و نمی‌تواند برای بیست سال دیگر آنجا بماند.

از سوی دیگر سه مقام امریکایی بدون ذکرنام‌شان به شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفته‌اند که حکومت این کشور اطلاعات استخباراتی جامعی گردآورده که نشان می‌دهد گروه طالبان قصد ندارد به توافقنامه پابند بماند.

تا هنوز گروه طالبان دراین مورد ابرازنظرنکرده است.

اما دفتر ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید گروه طالبان باید شرایط این موافقتنامه و از جمله کاهش خشونت، آتش‌بس و مذاکرات بین‌الافغانی را رعایت کند، در غیرآن برقراری صلح ناممکن خواهد بود.

اما برخی از کارشناسان سیاسی می‌گویند که حکومت افغانستان هنوز هم درگیر مشکلات درونی است.

ناصرشفیق، کارشناس سیاسی می‌گوید اظهارات دونالد ترمپ هشدار برای حکومت افغانستان است.

او می‌افزاید: "اظهارات اخیردونالد ترمپ برای حکومت افغانستان یک هشدار است، این بخاطریکه حکومت با یک بن‌بست مواجه شده است، باید هرچه زودتر این حکومت با مشارکت تمام جناح‌های سیاسی حکومت را به میان آورد که از راه مذاکره بین‌الافغانی با طالبان زمینه را برای یک حکومت جدید آینده برابرسازد."

در همین حال، حکومت‌های امریکا و روسیه در اعلامیه مشترکی تأکید کرده اند که نظام امارت اسلامی و بازگشت آن را نمی‌پذیرند و از سوی جامعه بین‌المللی و سازمان ملل به رسمیت شناخته نخوهد شد.

امریکا به روز شنبه هفته گذشته با گروه طالبان توافقنامه صلح امضا کرد که بر مبنای آن نیروهای امریکایی تا ۱۴ ماه آینده افغانستان را ترک خواهند کرد.

در برابر آن امریکا از گروه طالبان تعهد گرفته تا روابط خود با گروه‌های تروریستی را قطع کند و اجازه ندهد که منافع امریکا و متحدان آن از افغانستان تهدید نشود.

XS
SM
MD
LG