لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

یک کشور دو رئیس جمهور؛ غنی و عبدالله حلف وفاداری یاد می‌کنند


آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
آرشیف، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

قرار است فردا دوشنبه مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید افغانستان اجرا شود. اما برخلاف انتخابات قبلی که به یک معاملۀ سیاسی انجامید و حکومت وحدت ملی ایجاد گردید، این بار در دو محل در شهر کابل برای اجرای مراسم تحلیف دو رئیس جمهور آمادگی گرفته شده است.

براساس دعوتنامه هایی‌که بدسترس رادیو آزادی قرار گفته، از مدعوین خواسته شده تا صبح فردا (دوشنبه ۱۹ حوت) در قصر سلام خانه، در مراسم تحلیف محمد اشرف غنی به حیث رئیس جمهور افغانستان، حضور یابند.

کارت دعوت مراسم تحلیف محمد اشرف غنی
کارت دعوت مراسم تحلیف محمد اشرف غنی

صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان در تماس با رادیو آزادی صحت این دعوتنامه‌ها را تأیید کرده است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان


دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، با اشاره به آمادگی‌ها برای برگزاری مراسم تحلیف محمد اشرف غنی، به رادیو آزادی گفت: "مراسم تحلیف به تاریخ تعیین شده برگزار خواهد شد که نزدهم(حوت) است، همۀ آمادگی‌ها برای آن گرفته شده و از مهمانان داخلی و خارجی دعوت شده است. مراسم شاندار و تاریخی خواهد بود."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به تاریخ (۲۹ دلو ۱۳۹۸) نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان را اعلام کرد. به گفتۀ این کمیسیون، محمد اشرف غنی ۵۰.۶۴ درصد آرا را بدست آورده است.

محمد اشرف غنی برنده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:47 0:00

اما عبدالله عبدالله رقیب عمدۀ انتخاباتی آقای غنی، این نتایج را نپذیرفت و گفت، حکومت همه شمول را تشکیل خواهد کرد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیۀ افغانستان شام دیروز شنبه به رادیو آزادی گفت: "تمام آمادگی‌ها برای برگزاری مراسم تحلیف دکتور عبدالله عبدالله به عنوان رئیس جمهور منتخب دولت همه شمول گرفته شده، تلاش بر آنست تا یک مراسم شاندار و در خور دولت همه شمول، تیم ثبات و همگرایی که تعداد قابل توجه از رهبران و بزرگان سیاسی افغانستان در آن حضور دارند و در شان مردم افغانستان باشد."

کارت دعوت مراسم تحلیف عبدالله عبدالله
کارت دعوت مراسم تحلیف عبدالله عبدالله

اما قوانین افغانستان در مورد برگزاری دو مراسم تحلیف چی می‌گوید؟

پوهنمل شهلا فرید استاد پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل با اشاره به این پرسش به رادیو آزادی گفت: "مطابق به قانون انتخابات، مطابق به قانون اساسی رئیس جمهور فعلی داکتر اشرف غنی که توسط کمیسیون انتخابات برنده اعلام شده صلاحیت دارد، تحلیف اجرا کند. اما چون بحران به وجود آمده، تیم مخالف که در ردیف بعد قرار گرفته، خود را برنده اعلام کرده، این اعلام توسط کمیسیون انتخاب نه، بلکه توسط خودشان که از پروسه انتقاد می‌کنند صورت گرفته، لهذا تحلیف را که رئیس جمهور(غنی) یاد می‌کند، مطابق به قانون اساسی، مطابق به قانون انتخابات تحلیفی است که باید یاد شود."

در حالیکه به نظر می‎رسد، تیم‌های دولت ساز و ثبات همگرایی در اجرای مراسم تحلیف مصمم اند، به نوشتۀ آژانس خبری دی‌پی‌ای جرمنی، تشدید این اختلافات می‌تواند در مذاکرات صلح با طالبان که قرار است روز سه‌شنبه یعنی یک روز بعد از اجرای مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید افغانستان در شهر اسلو آغاز شود، موقف دولت افغانستان را تضعیف کند.

XS
SM
MD
LG