لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

کاهش ۹۰ درصدی واقعات خودسوزی زنان در ولایت هرات


آرشیف
آرشیف

مسئولان شفاخانه حوزوی هرات می‌گویند آمار خودسوزی زنان با ۱۱ مورد در سال جاری، در مقایسه با سال‌های پیش، ۹۰ درصد کاهش یافته است.

آن‌ها بالا رفتن آگاهی زنان از پیامدهای منفی خودسوزی را از دلایل اصلی کاهش آمار خودسوزی می‌دانند.

بالاترین میزان خودسوزی در افغانستان در هرات واقع می‌شود، اما امسال موارد خودسوزی زنان در این ولایت به صورت چشم‌گیری کاهش یافته است.

محمد عارف جلالی
محمد عارف جلالی

محمدعارف جلالی، از مسئولان شفاخانه حوزوی هرات، از کاهش ۹۰ درصدی خودسوزی زنان در این ولایت سخن می‌گوید: "در سال روان ما همان ۱۱ واقعه خودسوزی داشتیم. هفت مورد آن فوت کردند و چهار مورد آن شفایاب شدند. این آمار در سال‌های ۸۵ و ۸۶ به ترتیب از ۱۰۰ واقعه و ۹۰ واقعه شروع شد. در سال ۸۷، ۱۴۵ واقعه داشتیم و امروز نظر به همان سال‌ها کاهش آمار ما تقریبا ۹۰ درصد است."

پس از افزایش موارد خودسوزی زنان، در سال ۱۳۸۶ مرکز درمان سوختگی‌ در ولایت هرات افتتاح شد و حالا شمار کمی از افراد دچار سوختگی در این مرکز بستری هستند.

آمار شفاخانه حوزوی هرات نشان می‌دهد که در حدود ۹۵ درصد زنان بی‌سواد اغلب از ولسوالی‌ها اقدام به خودسوزی می‌کردند.

محمدعارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید که نشر گزارش رسانه‌ها در مورد خودسوزی و الگوبرداری از شماری از زنان ایرانی، باعث افزایش موارد خودسوزی شده بود.

او گفت: "استان رشت ایران به نام شهر زنان سوخته یاد می‌شود. این که باز محدودیت‌های رسانه‌ای آن را باز نکرد. من به این باور هستم که ممکن است این پدیده به عنوان یک فرهنگ ناپسند، به اصطلاح، از ایران هم انتشار پیدا کرده و آمده باشد."

شبکه‌ جامعه مدنی و حقوق بشر هرات در سال ۲۰۰۸ تحقیقی در مورد خودسوزی زنان انجام داد که به گفته مسئولان این نهاد به طور متوسط هر دو روز، سه مورد خودسوزی زنان در ولایت هرات رخ می‌داد.

فعالیت مدافعان حقوق زن در راستای کاهش موارد خودسوزی زنان در هرات موثر دانسته می‌شود.

یک خانم که ۴۵ فیصد سوختگی دارد در یکی از شفاخانه های هرات. 07Mar2007
یک خانم که ۴۵ فیصد سوختگی دارد در یکی از شفاخانه های هرات. 07Mar2007

عزیزه خیراندیش، فعال حقوق زن و مسئول شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در هرات می‌گوید که با هماهنگی علمای دین توانسته‌اند آگاهی زنان در مورد پیامدهای منفی خودسوزی در اجتماع را بالا ببرند: "ملا امام‌ها به لحاظ اسلامی که خودکشی چقدر گناه دارد و به لحاظ اخلاقی چقدر مجازات اخروی دارد، یادآوری می‌کردند. ما هم در برنامه‌های آموزشی این که این راه حل نیست و انسان که بتواند به خواست خود برسد، باید مبارزه کند و از یک راه معقولی پیش برود. این کمک کرد که خودسوزی کاهش پیدا کند."

هر چند خودسوزی زنان در هرات کاهش یافته، اما زنان همچنان برای مبارزه با بی‌عدالتی دست به خودسوزی و خودکشی می‌زنند.

با این حال، فعالان حقوق زن تأکید دارند که باید زمینه تغییر جایگاه زنان در خانواده و جامعه سنتی فراهم شود و خشونت با آن‌ها کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG