لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۴

ظریفه غفاری: جایزه‌‌ام را به زنان کشورم اهدا می‌کنم


ظریفه غفاری شهردار میدان وردک (وسط) حین اخذ جایزه شجاعت. March 4, 2020
ظریفه غفاری شهردار میدان وردک (وسط) حین اخذ جایزه شجاعت. March 4, 2020

ظریفه غفاری که انتصابش به عنوان شهردار میدان وردک با واکنش‌های بسیاری همراه شد، اکنون جایزه شجاعت را از سوی وزارت خارجه امریکا به دست آورده است.

مایک پامپئو روز چهاردهم حوت این جایزه را به خانم غفاری داد.

بانو غفاری که برای گرفتن جایزه خود به امریکا رفته در پیامی به رادیو آزادی می‌گوید: "گرفتن این گونه یک جایزه جهانی هم لذت دارد و هم احساس مسئولیت‌پذیری را بیشتر می‌کند. می‌خواهم این جایزه را برای زنان قهرمان افغانستان به‌ویژه آنان که رنج دیده‌اند، غم دیده‌اند و تا کنون در این رنج مانده‌اند تقدیم کنم."

خانم غفاری در یک رقابت استخدامی، در ۲۴ ماه سرطان گذشته مورد تأیید محمداشرف غنی، رئیس جمهوری قرار گرفت.

این انتصاب او با واکنش منفی کسانی قرار گرفت، که خانم غفاری آن‌ها را "زورمندان محلی" می‌خواند. او در پی مخالفت این افراد مجبور به ترک دفتر کارش شد، اما دوباره به کارش بازگشت.

وزارت خارجه امریکا در باره اهدای جایزه شجاعت به خانم غفاری در اعلامیه‌ای نوشته که شماری از زورمندان محلی او را تهدید کردند، اما خانم غفاری مبارزه کرد و نادرستی باور مخالفانش مبنی بر ناتوانی زنان در مدیریت را ثابت کرد.

علاوه بر خانم غفاری، ۱۸ زن دیگر از کشورهای آذربایجان، بولویا، چین، مالیزیا، پاکستان، سوریه، یمن، بورکینافاسو و زیمبابوه هم این جایزه را به دست آوردند.

درانی وزیری، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
درانی وزیری، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

در همین حال درانی وزیری، معاون سخنگوی رئیس جمهوری ظریفه غفاری را زن شجاع و مدیر خوب می‌خواند و این جایزه را برای زنان افغانستان افتخار می‌داند: "این جایزه تنها برای بانو غفاری، نه بلکه برای تمام زنان افغان افتخار بزرگی است، زیرا بانو غفاری برای جهان نشان داد که زنان افغان حال قدرتمند هستند، تحصل کرده‌اند و می‌توانند که با توانایی خود به پیش بروند و برای کشور خود خدمت کنند."

وزارت خارجه امریکا از سال ۲۰۰۷ میلادی به این سو همه ساله جایزه شجاعت را به زنانی از کشورهای مختلف جهان اهدا می‌کند که با وجود تهدیدهای فراوان در جامعه فعالیت دارند و قربانی می‌پردازند.

XS
SM
MD
LG