لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

نگرانی زنان در مورد از دست رفتن دستآوردهای ۱۸ سال گذشته در مذاکرات صلح


آرشیف، شماری از دختران حین فراگیری ساختن بازی های کمپیوتری در هرات.
آرشیف، شماری از دختران حین فراگیری ساختن بازی های کمپیوتری در هرات.

همزمان با هشتم مارچ، روزجهانی هم‌بستگی زنان و پس از امضای توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان، شماری از زنان نگران از دست رفتن دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته به ویژه در بخش حقوق زنان هستند.

بر بنیاد این توافق‌نامه، قرار است که گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در روزهای آینده آغاز شود.

اما گروه طالبان در زمان حاکمیتش در افغانستان محدودیت‌های زیادی بر زنان وضع کرده بود.

روایت‌هایی که از زمان حاکمیت این گروه وجود دارد، نشان می‌دهد که زنان در آن زمان حق تحصیل، فعالیت‌ سیاسی و حضور فعال در جامعه را نداشتند.

هر چند منابع نزدیک به طالبان از تغییر نگاه طالبان نسبت به این موضوعات خبر می‌دهند و می‌گویند که طالبان حقوق زنان را در چوکات اسلام رعایت خواهند کرد، اما نگرانی‌های زنان فعال هنوز پابرجاست.

شاه‌گل رضاییَ، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان و از زنان فعال سیاسی می‌گوید که زنان افغانستان در تمام عرصه‌های تاریخ چه در زمان جنگ و پس از جنگ بیشترین آسیب‌پذیری را داشته اند.

به گفتۀ بانو رضایی، پس از توافق صلح با طالبان، زنان در کنار حق دسترسی به آموزش و پرورش و خدمات صحی، باید حضور فعال در عرصه‌های مختلف اجتماعی از جمله سیاست داشته باشند.

او گفت:‌ "وضع محدودیت بر تحصیل و تعلیم زنان، وضع محدودیت بر دسترسی زنان به خدمات صحی، یا وضع محدودیت بر حضور، مشارکت و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان تنها سبب ضربه زدن به زنان نمی‌شود، بلکه نیمی از ظرفیت‌های جامعه به تحلیل برده می‌شود."

بانو رضایی تأکید می‌کند که در کنار حضور زنان در ترکیب هیئت مذاکراتی دولت افغانستان و تمام روند‌های تصمیم‌گیری در پیوند به صلح، باید دیگر اعضای هیئت نیز از حقوق زنان در جریان مذاکرات دفاع کنند.

شریفه زرمتی، کمیشنر اسبق کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که زنان افغانستان در جریان سال‌های گذشته قربانی‌های زیادی داده اند و دیگر حاضر به قربانی‌دهی نیستند.

شریفه زرمتی
شریفه زرمتی

به گفتۀ بانو زرمتی، در صورت عدم حضور فعال و چشمگیر زنان در روند گفت‌وگوهای صلح، توافق صلح بی‌معنا خواهد بود و برای آنان قابل پذیرش نیست.

بانو زرمتی افزود: "اگر حکومت افغانستان تیم مذاکراتی‌اش را به نزد طالبان می‌فرستد و در آنجا از تمام ارزش‌ها صحبت می‌شود، اما از حقوق خانم‌ها، کودکان و غیره بحث نشود و کسی نمایندگی کرده نتواند، مسئولیتش به دوش حکومت افغانستان و به کسی که زمینۀ این مذاکره را فراهم کرده خواهد بود."

بانو زرمتی گفت، دولت افغانستان باید به حضور زنان در روند مذاکرات توجۀ چشم‌گیری داشته باشد.

این در حالیست که محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دیروز شنبه در مراسم گشایش دومین سال تقنینی دور هفدهم شورای ملی گفت که لیست هیئت مذاکره‌کنندۀ دولت تا ۲۰ حوت تکمیل خواهد شد و در ترکیب این هیئت زنان نیز شامل خواهند بود.

XS
SM
MD
LG