لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

'غنی و عبدالله هنوز هم به نتیجه نرسیده‌اند'


محمد اشرف غنی (چپ) و عبدالله عبدالله
محمد اشرف غنی (چپ) و عبدالله عبدالله

تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید مراسم تحلیف رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله به تعویق افتاده‌است.

فریدون خوزون معاون سخنگوی تیم "ثبات و هم‌گرایی" ناوقت دیشب به رادیو آزادی گفت، به میانجی‌گری زلمی خلیل‌زاد و دیگر بزرگان گفت‌وگوها بین ارگ و ریاست اجرائیه تا ساعات آغازین صبح امروز دوشنبه صورت گرفت و بالاخره مراسم تحلیف برای فعلاً به تعویق افتاده‌است.

او گفت: "بر اساس تقاضای که ایالات متحده از هر دو طرف کرده بود توافق شده است که مراسم تحلیف هر دو جانب به تعویق بیفتد."

فریدون خوزون سخنگوی تیم انتخاباتی "ثبات و هم‌گرایی"
فریدون خوزون سخنگوی تیم انتخاباتی "ثبات و هم‌گرایی"

قبل از این ارگ ریاست جمهوری گفته بود مراسم تحلیف آقای غنی امروز (دوشنبه) در ارگ دایر می‌شود.

ریاست اجرائیه نیز از تصمیم عبدالله عبدالله به تدویر مراسم تحلیف خبر داده بود که قرار بود در سپیدار برگزار شود.

زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان دیروز یکشنبه حداقل پنج بار بین ارگ و سپیدار رفت و آمد نموده گفت‌وگوهای داشت و هر دو جانب توسط آقای خلیل‌زاد طرح‌های خود را به همدیگر ارائه کردند.

فریدون خوزون در رابطه گفت: "ما موارد خود را در طرح‌های خود گفته‌ایم که چگونه از بروز بحران جلوگیری شود، تیم اشرف غنی هم طرح خود را ارائه کرده بود که چگونه یک حکومت مشترک ایجاد شود که هم برای همه قابل قبول باشد و از سوی دیگر از بحران جلوگیری شود، ولی متأسفانه به نتیجه نرسیده ایم."

ارشیف، یکی از دیدار های عبدالله عبدالله و زلمی خلیل‌زاد. ۲۷ اکتوبر ۲۰۱۹
ارشیف، یکی از دیدار های عبدالله عبدالله و زلمی خلیل‌زاد. ۲۷ اکتوبر ۲۰۱۹

خوزون در پاسخ به این سؤال که آیا در این طرح‌ها باقی بودن محمد اشرف غنی به‌حیث رئیس جمهور و سهم دادن به عبدالله عبدالله شامل بوده‌است؟ گفت، روی این مسایل صحبت نشده و فقط روی موضوعات عمومی صحبت شده‌است.

کمسیون مستقل انتخابات افغانستان به تاریخ ۲۹ دلو محمد اشرف غنی را به‌حیث برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلان کرد، ولی رقیب عمده‌اش عبدالله عبدالله این نتیجه را نپذیرفت و جنجال‌ها باعث شد که آقای عبدالله تصمیم تدویر مراسم تحلیف را بگیرد.

ظاهراً به نظر می‌رسد ناوقت دیشب گفت‌وگوها میان دو جانب جریان داشت و بدون نتیجه بود.

فضل محمود فضلی مشاور رئیس جمهور ناوقت دیشب در صفحه فیس‌بوکش نوشت، "تلاش زیاد شد در چوکات قانون اساسی یک راه حل را دریابند، ولی خواست‌های جانب مقابل (تیم ثبات و هم‌گرایی) این چاره را ناممکن ساخت."

تیم رئیس جمهور غنی در رابطه با اظهارات ریاست اجرائیه که گویا مراسم تحلیف به تعویق افتاده‌است تا صبح وقت امروز چیزی نگفته بود.

شاه حسین مرتضوی مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی قبل از اظهارات ریاست اجرائیه در رابطه با تعویق مراسم تحلیف گفت، مراسم تحلیف رئیس جمهور امروز دوشنبه در ارگ دایر می‌شود و تأخیری در آن وارد نخواهد شد.

شاه حسین مرتضوی مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی
شاه حسین مرتضوی مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی

وی حوالی ساعت دوازده دیشب این را هم در صفحه فیس‌بوکش نوشته بود که اکثر اعضای تیم "ثبات و هم‌گرایی" در مجلس دیشب مخالفت‌شان را با مراسم تحلیف موازی ابراز کردند.

XS
SM
MD
LG