لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

واشنگتن پُست:‌ اکثریت افغان‌ها توافق‌نامه قطر را به چشم خیانت می‌بینند


شماری از روزنامه‌های بین‌المللی
شماری از روزنامه‌های بین‌المللی
  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شمارۀ اخیر خود مقالۀ را در باره موافقت‌نامه صلح میان طالبان و امریکا به نشر رسانده‌است.

روزنامه در آغاز مقاله نوشته است که اکثریت مردم در شهر کابل به موافقت‌نامۀ ۲۹ ماه فبروری به چشم خیانت می‌بینند.

این توافق تلاشی است، برای پایان ۱۸ سال جنگ به رهبری امریکا در افغانستان، تلاشی راه حلی‌که طرفداران و طراحان جنگ به آن کدام اشارۀ نداشته اند.

به نوشتۀ روزنامه مقام‌های افغان و تحلیل‌گران معتقد اند که امضای موافقت‌نامۀ قطر حکومت افغانستان را در یک موقف ضعیف قرار داد. زیرا، حکومت تلاش می‌کند که با طالبان به طور جداگانه ملاقات کند.

طبق موافقت‌نامه، پیش از مذاکرات بین‌الافغانی که قرار است فردا (سه‌شنبه) آغاز شود، طالبان و حکومت افغانستان زندانیان‌شان را تبادله کنند.

به نوشتۀ روزنامه واشنگتن پُست، طوری‌که در متن توافق‌نامه به طالبان "امارت اسلامی افغانستان" خطاب شده، به این گروه مشروعیت بیشتر می‌دهد. در حالی‌که، ایالات متحدۀ امریکا این‌گونه موقف سیاسی را به رسمیت نمی‌شناخت.

روزنامه از یک مقام افغان نقل کرده که چنین شکایت کرده‌است، موافقت‌نامه امتیازات لازم را از طالبان نگرفته، به جای آن، به نمایندگی حکومت افغانستان تعهدات جنجال برانگیز را در موافقت‌نامه وعده داده‌است.

این مقام افغان که از افشای نامش خودداری کرده گفته که در نتیجه، طالبان با حکومت افغانستان از یک موقف قوی به میز مذاکره می‌نشیند.

  • لانگ وار ژورنال

در حالی‌که امریکا و طالبان باهم موافقت‌نامۀ صلح را امضا کرده و در نظر است مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود، نگرانی در مورد فعالیت دیگر گروه‌های تندرو و افراطی به جای آن باقی اند.

نشریۀ آنلاین لانگ وار ژورنال در مقالۀ در این مورد به تحرکات شاخۀ خراسان گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در افغانستان نظر انداخته نوشته است که این گروه مسئولیت حمله بر ۲۵مین مراسم سالیاد کشته شدن عبدالعلی مزاری از رهبران شیعه را به دوش گرفته است.

در نتیجۀ این حمله ۳۲ نفر کشته و ۸۰ تن دیگر زخمی شدند.

لانگ وار ژورنال در ادامۀ این مقاله می‌نویسد، گروه داعش برای دامن زدن به اختلاف‌های فرقه‌ای در افغانستان و دیگر کشور‌ها بر پیروان مذهب شیعه حمله می‌کند.

در بخشی دیگری مقاله آمده که گروه داعش سال گذشته هم بر مراسم سالیاد کشته شدن عبدالعلی مزاری حمله کرده که در آن حداقل سه نفر کشته و نزدیک به ۱۹ تن دیگر زخمی شدند.

هرچند، حکومت افغانستان به تازگی اعلام کرد که گروه داعش از بین رفته، اما حمله اخیر در کابل نشان می‌دهد که این گروه هنوز هم توانایی حمله‌های بزرگ را دارد.

این گروه فعالیتش را در ولایت ننگرهار افغانستان شروع کرد.

XS
SM
MD
LG