لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

'خروج نیروهای امریکایی از افغانستان آغاز شد'


آرشیف
آرشیف

بر اساس توافق ایالات متحده امریکا و طالبان، خروج قوای امریکایی از افغانستان آغاز شده‌است.

یک سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان ناوقت دیروز گفت، کاهش قوای امریکایی در افغانستان آغاز شده‌است.

سانی لگیت سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان ناوقت دیروز دوشنه (۱۹ حوت) در خبرنامه‌ای گفت: "بر اساس اعلامیه مشترک حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و امریکا و توافق میان امریکا و طالبان و با در نظرداشت شرایط، شمار قوای امریکایی در افغانستان ظرف ۱۳۵ روز از ۱۳ هزار به ۸۶۰۰ تن کاهش میابد."

امضای توافقنامه صلح میان نماینده امریکا و طالبان
امضای توافقنامه صلح میان نماینده امریکا و طالبان

لگیت همچنان تأکید کرده‌است که نیروهای امریکایی تمام توانایی‌ها و صلاحیت عملیات‌ها علیه القاعده و داعش و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان را حفظ کرده‌اند.

سخنگوی قوای امریکایی در افغانستان همچنان گفته است که با حفظ توانایی‌های مورد نیاز، به‌سمت درست جهت کاهش قوا به پیش می‌روند.

قبل از این آژانس خبری اسوشیتد پرس از قول یک مقام امریکایی که نامش افشا نشده، گزارش داد که گفته است صدها سرباز امریکایی که دوره کاری‌شان در افغانستان پایان یافته در حال خروج از افغانستان اند و بجای آن‌ها سربازان دیگر مستقر نخواهند شود.

قبل از این خبرنگار رادیو آزادی در هلمند از قول مقام‌های محلی گزارش داد که یک تولی نیروهای امریکایی در لشکرگاه که برعلاوه حمایت هوایی از قوای افغان، مشغول آموزش و مشوره‌دهی بود از لشکرگاه خارج شده و به قرارگاه نظامی مسمی به "شوراب" رفته‌است.

عمر زواک سخنگوی والی هلمند به خبرنگار رادیو آزادی در محل گفته‌است که این تنها مشاورین و مأموران ملکی بودند که به موجودیت‌شان در لشکرگاه نیاز نبود، ولی یک منبع معتبر اردوی ملی به رادیو آزادی گفته است که خروج سربازان امریکایی قبل از امضای توافق امریکا و طالبان آغاز شد و آهسته آهسته از مناطق دیگر هلمند هم خارج می‌شوند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین مراسم تحلیف
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین مراسم تحلیف

کاهش قوای امریکایی در افغانستان در حالی آغاز شده‌است که دیروز محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو به طور جداگانه سوگند وفاداری یاد کردند. این کار اوضاع سیاسی در کابل را پر تنش کرده و هم محتویات توافق صلح امریکا با طالبان را پیچیده می‌کند.

عبدالله عبدالله مدعی انتخابات ریاست جمهوری حین مراسم تحلیف
عبدالله عبدالله مدعی انتخابات ریاست جمهوری حین مراسم تحلیف

آژانس خبری اسوشیتد پرس می‌نویسد که امریکا خروج قوایش از افغانستان را با ثبات سیاسی در این کشور یا نتایج مشخص گفت‌وگوهای بین‌الافغانی وابسته نکرده، بلکه به عملی شدن تعهدات طالبان وابسته کرده‌است.

این تعهدات عبارتند از؛ جلوگیری از القاعده و هر گروه دیگر از استفاده‌ای خاک افغانستان در حملات بر امریکا و متحدان آن.

قرار بود ۱۰ روز بعد از امضای توافقنامه‌ای صلح میان امریکا و طالبان خروج سربازان امریکایی از افغانستان آغاز شود.

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا به تاریخ دوم مارچ گفت که قبلاً خروج قوا از افغانستان را تأیید کرده‌است.

مارک اسپر وزیر دفاع امریکا
مارک اسپر وزیر دفاع امریکا

بر اساس این توافق همچنان قرار بود امروز سه‌شنبه ۱۰ مارچ مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شود، ولی جنجال‌های سیاسی در کابل و اختلاف‌ها روی ترکیب هیئت مذاکراه کننده‌ای کابل و آزادی زندانیان طالب باعث تأخیر در آغاز این مذاکرات شده‌است.

غنی و عبدالله در سخنرانی‌های دیروز تعهد شان را به صلح ابراز داشتند. غنی بعد از مراسم تحلیف‌اش گفت که لیست هیئت مذاکره کننده امروز سه‌شنبه (۲۰ حوت) تکمیل می‌شود.

آقای غنی گفت: "این تیم مذاکره کننده پس از مشوره‌های گسترده با شخصیت‌های مطرح، احزاب سیاسی، جامعه مدنی، زنان، علما و اقشار مختلف مردم نهایی شده و اقشار مختلف مردم در آن در نظر گرفته شده‌است."

رئیس جمهور غنی در مراسم تحلیف در ارگ ریاست جمهوری
رئیس جمهور غنی در مراسم تحلیف در ارگ ریاست جمهوری

آقای غنی افزود امروز سه‌شنبه فرمانی را در مورد چگونه‌گی آزادی زندانیان طالب صادر می‌کند. به‌گفته آقای غنی چوکاتی ایجاد خواهد شد که در بدل آزادی زندانیان طالب خشونت‌ها به طور قابل ملاحظه کاهش یابند.

با این همه، جنجال‌های پسا انتخابات در کابل، اختلاف روی آزادی زندانیان و هیئت مذاکره کننده با طالبان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را نامعلوم کرده و به تأخیر انداخته است که قرار بود بر اساس توافق صلح امریکا و طالبان امروز ۱۰ مارچ آغاز شود.

XS
SM
MD
LG