لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۴

نیویارک تایمز: بحران سیاسی، مذاکرات بین‌الافغانی را با خطر روبه‌رو کرده‌است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان

برگزاری دو مراسم تحلیف در کابل، توجۀ شماری از روزنامه‌ها و نشریه‌های غربی را جلب کرده‌است.

محمد اشرف غنی پس از چاشت دیروز (نهم مارچ) در ارگ سوگند یاد کرد و عبدالله عبدالله در سپیدار.

  • گاردین

روزنامۀ بریتانیایی گاردین در این مورد می‌نویسد که در مراسم تحلیف آقای غنی شماری از دیپلومات‌های خارجی به شمول زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان اشتراک کردند.

به‌نوشتۀ روزنامه، در عین زمان آقای عبدالله برای خودش مراسم تحلیف برگزار کرد.

در ادامه آمده که مذاکرات دو تیم رقیب تا ناوقت یک‌شنبه شب ادامه یافت تا هر دو دسته به یک مصلحت برسند، اما چنین نشد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، محمد اشرف غنی را برندۀ انتخابات ششم میزان اعلام کرد و او برای بار دوم بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد.

آن‌سو عبدالله عبدالله که انتخابات را مملو از تقلب می‌داند نتیجه را رد کرده و گفته است که حکومت خودش را تشکیل می‌دهد.

روزنامۀ گاردین به پیام "کای آیده" نماینده پیشین سازمان ملل‌متحد برای افغانستان در تویتر توجه کرده و گفته است که وضعیت خیلی خطرناکی به‌میان آمده و ادامه آن ناممکن به نظر می‌رسد. به‌گفتۀ آقای آیده، به وحدت نیرومند نیاز است نه به رقابت‌های ویرانگر.

گاردین در ادامه نوشته‌است، این جنجال، حکومت افغانستان را که از سوی جامعه بین‌المللی به‌رسمیت شناخته می‌شود، تهدید و ضعیف می‌کند، زیرا به باور روزنامه به‌دنبال امضای توافق هفتۀ گذشته میان امریکا و طالبان، جناح‌ها تقسیم شده‌اند.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامۀ وال ستریت ژورنال هم به‌همین موضوع تمرکز کرده و نوشته‌است، درز بزرگ یک روز پیش از آن که قرار بود مذاکرات بین‌الافغانی برگزار شود، ایجاد شد.

به‌نوشتۀ روزنامه، محمد اشرف غنی و رقیبش عبدالله عبدالله هر دو ادعا کردند که حق دارند مردم را رهبری کنند.

در ادامه آمده که ایالات متحده خواست با مداخله، شگافی را که ایجاد شده، از بین ببرد، اما چنین نشد.

نویسنده از تلاش زلمی خلیل‌زاد نماینده ایالات متحده برای صلح افغانستان یادآور شده و نوشته‌است که او شش مرتبه در جریان روز یک‌شنبه با عبدالله عبدالله دیدار کرد، اما به نوشتۀ وال ستریت ژورنال، تلاش‌های امریکا ناکام شد.

در ادامه آمده که ایالات متحده پیروزی محمد اشرف غنی را برای یک دوره پنج ساله دیگر به‌رسمیت نشناخته، اما به‌نوشتۀ روزنامه، اداره دونالد ترمپ با فرستادن نماینده ویژه و قوماندان نظامی‌اش به ارگ، از ریاست جمهوری آقای غنی حمایت کرده‌است.

بر علاوه زلمی خلیل‌زاد و سکات میلر؛ سفیران فرانسه، ناروی، جرمنی، کانادا و چندین کشور دیگر در مراسم تحلیف محمد اشرف غنی اشتراک کردند.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز نوشته که گفت‌وگوها برای جلوگیری از ایجاد حکومت موازی ناکام شد.

به‌باور روزنامه، این وضعیت هنگام گفت‌وگو با طالبان، افغانستان را به‌بحران سیاسی روبه‌رو کرده می‌تواند.

در ادامه آمده که پیش از برگزاری دو مراسم تحلیف، شماری از سیاسیون امریکایی و افغان، تلاش کردند تا محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله به مصلحت برسند، اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند.

به‌نوشتۀ نیویارک تایمز، بحران سیاسی در کابل، برنامۀ مذاکرات بین‌الافغانی را با خطر روبه‌رو کرده‌است. انتظار می‌رفت که این مذاکرات امروز سه‌شنبه (۲۰ حوت) آغاز شود.

به‌باور روزنامه، اختلاف روی رهایی هزاران زندانی طالبان میان حکومت اشرف غنی و مذاکره کننده‌های امریکایی وجود دارد که به‌نحوی پروسه را به خطر سقوط روبه‌رو کرده‌است. با این همه، رئیس جمهور غنی در جریان مراسم تحلیفش گفت که فرمانش در مورد سرنوشت زندانیان طالبان را امروز نهایی می‌کند.

XS
SM
MD
LG