لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

وزارت داخله: علت حملات اخیر داعش حالت دفاعی نیروهای افغان است


حمله مسلحانه به مراسم بزرگداشت از ۲۵مین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری
حمله مسلحانه به مراسم بزرگداشت از ۲۵مین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری

با آن که نهادهای امنیتی و حکومت افغانستان چندی قبل اعلام کردند که "کمر داعش را در افغانستان شکسته اند" و این گروه رو به نابودی است، اما مسئولیت دو حملۀ اخیر در کابل را این گروه به عهده گرفته است.

حمله مسلحانه روز جمعه گذشته به مراسم بزرگداشت از ۲۵مین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری که در آن ۳۲ تن کشته و ۸۱ تن دیگر زخمی شدند و همچنان شلیک چند فیر راکت در جریان مراسم تحلیف محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله از حملاتی اند که گروه داعش مسئولیت آن‌ها را به عهده گرفته است.

حمله کابل؛ سیاسیون جان به در بردند، مردم قربانی دادند
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:02 0:00

مسئولان وزارت داخلۀ افغانستان هنوز هم تأکید می‌کنند که کمر گروه داعش در افغانستان شکسته است.

مروه امینی، معاون سخنگوی این وزارت امروز سه‌شنبه (۲۰ حوت) به رادیوی آزادی گفت که در حال حاضر حضور داعش در افغانستان پراکنده است و افراد این گروه با استفاده از حالت دفاعی نیروهای امنیتی افغانستان، دو حملۀ اخیر را راه اندازی کرده اند.

مروه امینی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
مروه امینی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

او گفت: "موضوعی که این‌ها در این اواخر دست به فعالیت‌های تروریستی علیۀ مردم افغانستان زدند، این است که نیروهای امنیتی افغانستان در حالت دفاعی هستند نه تهاجمی و این‌ها از این وضعیت استفاده می‌کنند."

معاون سخنگوی وزارت داخله می‌افزاید، تمام گروه‌های مخالف مسلح دولت تا پایان هفتۀ جاری فرصت دارند تا دست از کشتار مردم بردارند، در غیر آن از سوی نیروهای امنیتی افغانستان سرکوب خواهند شد. این در حالی است که پیش از این حکومت افغانستان گفته بود که نیروهای امنیتی تنها در برابر طالبان حالت دفاعی خواهند داشت و عملیات در برابر دیگر گروه‌ها مانند داعش، ادامه خواهد یافت.

آگاهان نظامی باور دارند که حامیان گروه داعش در کابل حضور دارند.

عتیق الله امرخیل، آگاه نظامی امروز سه‌شنبه (۲۰ حوت) به رادیوی آزادی گفت، با آن که گروه داعش در برخی نقاط افغانستان سرکوب شده، اما این گروه هنوز هم در افغانستان حضور فعال دارد.

او افزود: "این واقعه هایی که در کابل صورت گرفت، نشان می‌دهند که داعش و حامیان داعش در کابل حضور دارند و از این باید منکر نشویم."

جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی
جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی

جاوید کوهستانی، آگاه نظامی دیگر امروز سه‌شنبه به رادیوی آزادی گفت که گروه داعش در افغانستان قابل مهار است، اما برخی حلقات در کابل نمی‌خواهند که این گروه نابود شود:‌ "اگر دولت خواسته باشد می‌تواند که این شبکه‌ها را جمع کند. اولاً اقدام جدی صورت نمی‌گیرد و احتمال موجودیت رابطۀ داعش با برخی حلقات موجود و مشکوک است."

به گفتۀ آقای کوهستانی، از گروه داعش به عنوان ابزار در افغانستان استفاده صورت می‌گیرد.

این آگاهان از سوی دیگر تأکید دارند که مراسم تحلیف همزمان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله زمینۀ حضور فعال‌تر گروه‌های تروریستی را فراهم خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG