لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۲

نخستین ترمیمگاه وسایل برقی زنان در هرات


ترمیمگاه سمیه محمدی در ولایت هرات
ترمیمگاه سمیه محمدی در ولایت هرات

گروهی از دختران برای نخستین بار در هرات در بخش ترمیم وسایل کمپیوتری، تلویزیون و وسایل برقی خانه کار می‌کنند.

سمیه محمدی، با سه تن دیگر از همکاران زنش در ولایت هرات به‌ ترمیم کمپیوتر، تلویزیون و وسایل برقی خانه روی آورده‌اند و یک ترمیمگاه معیاری در مرکز شهر هرات افتتاح کرده‌اند.

او از خانواده‌ها می‌خواهد که مانع فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی دختران شان نشوند: "توصیه می‌کنم به تمام فامیل‌ها و خانواده‌ها که دختر خانم‌های خود را اجازه بدهند که بیایند در یک هم چنین محیط امن و آرام کار بکنند و حرفه و مهارت در بخش‌های مختلف مثل سخت افزار و نرم افزار، تا بتوانند مشکل خود را بر طرف کنند و مستقل باشند و متکی به مردان نباشند که کارهای شان انجام بدهند."

زنان در هرات با محدودیت‌های اجتماعی زیادی روبه‌رو هستند. شماری از خانواده‌ها برای دختران شان اجازه کار در بیرون از خانه نمی‌دهند.

اما غزال نورزی، مسئول تنها ترمیم‌گاه که زنان در آن کار می‌کنند، می‌گوید که فعالیت‌شان به‌زنان دیگر امید برای مبارزه در اجتماع سنتی هرات می‌دهد.

غزال نورزی مسئول ترمیمگاه وسایل برقی زنان در ولایت هرات
غزال نورزی مسئول ترمیمگاه وسایل برقی زنان در ولایت هرات

خانم نورزی گفت: "هدف ایجاد شرکت، سنت شکنی و ایجاد کار برای خانم‌ها بود و این که برای آن‌ها ثابت کنیم و برای آن‌ها انگیزه بدهیم که آن‌ها می‌توانند که حتی در یک جامعه سنتی مانند هرات می‌توانند این فعالیت‌ها را داشته باشند و هیچ عیبی نیست در صورتی که واقعاً این کار را خواسته باشند، انجام بدهند."

ترمیم وسایل برقی توسط زنان در ولایت هرات
ترمیم وسایل برقی توسط زنان در ولایت هرات

کار و بار زنان در تنها کارگاه ترمیم سخت افزار در هرات رونق دارد. حمیدالله و متین دو تن از باشندگان هرات به خاطر ترمیم وسایل کمپیوتری شان به این کارگاه مراجعه کرده‌اند و از کار این زنان خوش هستند.

حمیدالله گفت: "خیلی خوب است و این که برای خانم‌ها مصروفیت ایجاد شده و دوم این که خدمات خوبی هم می‌توانند انجام بدهند."

متین افزود: "من چند مرتبه به بی‌آی‌تی مراجعه کردم و از این که خانم‌ها در این عرصه کار می‌کنند و محصولاتی از قبیل ماشین لباس‌شویی و لپ‌تاپ."

بیلبورد حجاب در ولایت هرات
بیلبورد حجاب در ولایت هرات

در این اواخر سر و صداهای زیادی مبنی بر رشد جریان‌های افراط‌گرا و وضع محدودیت بر پوشش زنان در هرات بلند شده‌است.

عزیزه خیر اندیش، فعال حقوق زن در هرات می‌گوید که فعالیت زنان در کارگاه ترمیم وسایل کمپیوتری و وسایل خانه پاسخی برای مخالفان حضور زنان در محیط کار است.

خانم خیر اندیش گفت: "در حقیقت یک جواب محکمی برای افراط‌گرایان دینی هست که جلو ما را کسی گرفته نمی‌تواند، که ما می‌توانیم رشد بکنیم و از توانایی‌هایی که داریم استفاده کنیم."

زنان هرات در بخش ساخت روبات‌ و بازی‌های کمپیوتری نیز به پیشرفت های زیادی دست یافته‌اند. بعد از درخشش دختران ربات ساز هرات در مسابقات بین المللی، دختران زیادی در این ولایت علاقمند به ساخت گیم و ترمیم وسایل کمیپوتری شده و در این بخش به پیشترفت‌های نیز دست یافته اند.

XS
SM
MD
LG